Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

E-handla med utlandet ofta en god affär

När e-handeln med utlandet ökar borde mängder av skojare se chansen att skinna köpsugna konsumenter. Så är det inte. I själva verket finns inte någon större fara att handla på nätet om du följer några enkla råd - till exempel att se upp för allt för låga priser. <br /><br />
Publicerad
I fjol inkom 226 klagomål till Konsument Europa från personer som e-shoppat från utlandet. Den största gruppen, ungefär en tredjedel, gällde ärenden där man beställt, betalat men inte fått varan, berättar Fredrik Nordquist, rådgivare på Konsument Europa. Vanligt är också fellevererade varor eller strul med reklamationen.
- Antalet klagomål går inte att sätta i relation till hur många lyckade köp som görs. Vi vet att e-näthandeln är stor och ökar och kan säga att det inte är någon större fara att handla på nätet.
Med den brasklappen förstås att undvika företag som är knapphändig om vilka regler som gäller, vart man ska vända sig vid missnöje och överlag har lite lurig information eller uppseendeväckande låga priser och förnämliga villkor.
- Inom EU finns ett gemensamt konsumentskydd på en miniminivå med reklamations- och ångerrätt. Handlar man utanför EU gäller inte dessa lagar och då gäller tumregeln att läsa avtalet och plugga rättigheterna än noggrannare, säger Fredrik Nordquist.
De flesta klagomål gäller hemelektronik som digitalkameror, DVD-spelare och datorer. Varor som är bökiga att emballera och ger höga fraktkostnader om olyckan skulle vara framme och det blir fråga om reklamation. Problem på distans underlättas inte av att de dessutom ska lösas på ett annat språk.
Inga garantier för lösning av tvist
Om man inte är nöjd med varan - om den nu har levererats - ska man alltid först vända sig till säljaren, råder Fredrik Nordquist.
- Om inte tvisten löses där kan vi, om det gäller annat EU-land, ge köparen råd och, om det behövs, ta kontakt med säljaren och få till stånd en dialog. Om inte det hjälper kan vi kontakta utländska kolleger och hitta en tvistlösande instans.
Men någon garant för att tvisten löses finns inte.
- Vi har inga tvångsmedel att ta till, det har bara domstolar. Gäller det bedrägeri ska man polisanmäla. Men de flesta ärenden löser sig i ett tidigt stadium och få ärenden går så långt som till domstol.
En efterlängtad DVD-spelare kan bli en liten mardröm om man åker på att skicka den till Tyskland för reparation.
- Väg in vad som är viktigt innan du köper, en billig vara eller nära till service.
Det är viktigt att hålla isär begreppen lagstadgad reklamationsrätt och garanti. Fredrik Nordquist förklarar:
- Reklamation riktas mot säljaren och ger rätt till rättelse för ursprungsfel som visar sig inom miniminivån två år från köpet. Garanti är mer en försäkring. Den kan ge rätt att reparera en vara var som helst, var man än köpt den. Kontrollera vad garantin innehåller och vem som är garant, tillverkaren eller säljaren.
Tidningen Råd & Rön ger ut "svarta listan" på både svenska och utländska företag som bevisligen inte följt rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden. I Danmark och Finland finns liknande listor men inte i övriga Europa. Tyskland har en internetombudsman som spaltar företag som vägrar låta ombudsmannen vara medlare i tvister.
Somliga rekommenderar att inte betala i förskott eller använda kreditkort på nätet, men det är svårt att undvika. Få säljare ger kredit eller skickar med postförskott, som för övrigt bara existerar i Skandinavien.
All handel har sina risker
-All handel har sina risker men vi har väldigt få ärenden där kontokort missbrukats eller hamnat i tredje mans händer i samband med nätköp utomlands. Däremot är man inte alltid överens om köpesumman.
I Postens folder Att handla på Internet uppmärksammas bland annat att ett pris som annonseras kan bli betydligt högre när man handlar med icke-EU-land. Så kan cd-skivor från USA för 400 kr komma att kosta 664 kr. En upplysning som kunde få en att gå direkt på ångerrätten! Varor som beställs utanför EU räknas som privatimport och ska förtullas. Dessutom tillkommer svensk moms, speditionsavgift och fraktkostnad.
- Köparen är enligt lag skyldig att betala dessa kostnader, något som kan komma som en obehaglig överraskning.
Andra fallgropar är svårtolkade omskrivningar. Fredrik Nordquist nämner köp av en webbplats.
- Om man missar att säga upp avtalet i tid kan det ge oönskat lång avtalstid och merkostnader.


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.