Som ansvarig för callcenterbranschen i regionen har Unionens ombudsman Jörgen Olsson besökt ett stort antal företag i branschen. Efter ett besök på Call-up i våras blev han kontaktad av en medlem som berättade att denne inte fick något ob-tillägg, trots att ett sådant ska betalas ut enligt det kollektivavtal som företaget har med Unionen.
Jörgen Olsson fick då också veta att Syndikalisterna, som drivit några ärenden på företaget, kände till flera anställda som inte heller fått ersättningen.
Utifrån den informationen tog Jörgen Olsson sedan kontakt med flera medlemmar och bjöd in alla anställda till ett möte, varför han nu vet att fler anställda inte har fått något något ob-tillägg. Sedan han haft en dialog med arbetsgivaren är de överens om att inleda en förhandling den 18 juni.
- Vi vill tillsammans med företaget gå igenom vad kollektivavtalet innebär och säkerställa att man följer det så att alla anställda får den ersättning de har rätt till.
Jörgen Olsson vet ännu inte hur många anställda som inte fått ob-tillägg och hur länge företaget brutit mot kollektivavtalet.
- Men det finns en uppgift om att en anställd inte fått någon ersättning på två år, säger han.
- Vår inställning är att om företaget gjort fel så ska man också rätta till det, och det gäller alla anställda. Och enligt vad arbetsgivaren sagt till oss innan vi satt oss vid förhandlingsbordet så ska man rätta till det som blivit fel. Nu har jag också fått höra att alla berörda anställda ska få den ersättning de har rätt till på junilönen.
Om företaget kommer få betala skadestånd till Unionen och/eller enskilda medlemmar vet Jörgen Olsson ännu inte.
- Det får vi ta ställning till när vi förhandlat och vet mer om vad som hänt, liksom hur många som berörs och vad de är villiga att ge för att rätta till det här. Ibland kan det ju ändå finnas en förklaring och det är en sak om man gör misstag och en annan om man medvetet valt att inte följa avtalet. Och det är alltså utifrån det vi nu ska förhandla för att ta reda på hur det är och vilka krav vi kan ställa utifrån det.
Är du förvånad över sådant här kan hända?
- Nej, för när det gäller callcenterbranschen så är den ju innovativ, det finns många unga medarbetare och unga chefer och det gör att det kanske finns mindre kunskap och erfarenhet vad gäller arbetsmarknadens regler vilket innebär att det blir fel ibland.
- Men jag skulle bli förvånad om det visar sig att det här med två år stämmer. Och jag hoppas, precis som företaget, att det i så fall handlar om ett misstag i lönehanteringen där det blivit fel i hanteringen för en mindre grupp, under en kortare period.
Är det här ett vanligt problem på de callcenters du besökt?
- Nej, de diskussioner som förs på de flesta av de här arbetsplatserna handlar dels om anställningsformer, dels om hur man organiserar arbetet så att tjänstemännen kan ta paus och sina raster.
- När det gäller anställningsformerna så är ju huvudregeln att alla ska vara tillsvidareanställda. Men inom callcenterbranschen har man tyvärr en tendens att tillämpa väldigt mycket tidsbegränsade anställningar, vilket vi försöker att komma tillrätta med.