Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Callcenterpersonal snuvades på ob-tillägg

Anställda vid callcenterföretaget Call-up i Gävle har inte fått något ob-tillägg då de jobbat kvällar och helger, vilket de ska ha enligt kollektivavtalet. Hur många anställda som berörs och hur länge ersättningen inte betalats ut är ännu okänt, men enligt uppgift kan det röra sig om minst ett par år.
Anita Täpp Publicerad

Som ansvarig för callcenterbranschen i regionen har Unionens ombudsman Jörgen Olsson besökt ett stort antal företag i branschen. Efter ett besök på Call-up i våras blev han kontaktad av en medlem som berättade att denne inte fick något ob-tillägg, trots att ett sådant ska betalas ut enligt det kollektivavtal som företaget har med Unionen.

Jörgen Olsson fick då också veta att Syndikalisterna, som drivit några ärenden på företaget, kände till flera anställda som inte heller fått ersättningen.

Utifrån den informationen tog Jörgen Olsson sedan kontakt med flera medlemmar och bjöd in alla anställda till ett möte, varför han nu vet att fler anställda inte har fått något något ob-tillägg. Sedan han haft en dialog med arbetsgivaren är de överens om att inleda en förhandling den 18 juni.

- Vi vill tillsammans med företaget gå igenom vad kollektivavtalet innebär och säkerställa att man följer det så att alla anställda får den ersättning de har rätt till.

Jörgen Olsson vet ännu inte hur många anställda som inte fått ob-tillägg och hur länge företaget brutit mot kollektivavtalet.

- Men det finns en uppgift om att en anställd inte fått någon ersättning på två år, säger han.

- Vår inställning är att om företaget gjort fel så ska man också rätta till det, och det gäller alla anställda. Och enligt vad arbetsgivaren sagt till oss innan vi satt oss vid förhandlingsbordet så ska man rätta till det som blivit fel. Nu har jag också fått höra att alla berörda anställda ska få den ersättning de har rätt till på junilönen.

Om företaget kommer få betala skadestånd till Unionen och/eller enskilda medlemmar vet Jörgen Olsson ännu inte.

- Det får vi ta ställning till när vi förhandlat och vet mer om vad som hänt, liksom hur många som berörs och vad de är villiga att ge för att rätta till det här. Ibland kan det ju ändå finnas en förklaring och det är en sak om man gör misstag och en annan om man medvetet valt att inte följa avtalet. Och det är alltså utifrån det vi nu ska förhandla för att ta reda på hur det är och vilka krav vi kan ställa utifrån det.

Är du förvånad över sådant här kan hända?

- Nej, för när det gäller callcenterbranschen så är den ju innovativ, det finns många unga medarbetare och unga chefer och det gör att det kanske finns mindre kunskap och erfarenhet vad gäller arbetsmarknadens regler vilket innebär att det blir fel ibland.

- Men jag skulle bli förvånad om det visar sig att det här med två år stämmer. Och jag hoppas, precis som företaget, att det i så fall handlar om ett misstag i lönehanteringen där det blivit fel i hanteringen för en mindre grupp, under en kortare period.

Är det här ett vanligt problem på de callcenters du besökt?

- Nej, de diskussioner som förs på de flesta av de här arbetsplatserna handlar dels om anställningsformer, dels om hur man organiserar arbetet så att tjänstemännen kan ta paus och sina raster.

- När det gäller anställningsformerna så är ju huvudregeln att alla ska vara tillsvidareanställda. Men inom callcenterbranschen har man tyvärr en tendens att tillämpa väldigt mycket tidsbegränsade anställningar, vilket vi försöker att komma tillrätta med.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.