
1. Sätt upp mål och skapa mening. Insikt skapar motivation. Medarbetare som kan överblicka ett sammanhang och förstå meningen med verksamheten presterar och mår bra. Målen stakar ut vägen. Medarbetarna måste förstå vad de förväntas prestera, både kvalitativt och kvantitativt, och vad syftet är. Detsamma gäller i högsta grad när en uppgift ska delegeras.
2. Ge feedback och coacha. Ge konstruktiv feedback med både beröm och kritik, när det är befogat. Som ledare ska du ställa frågorna, inte ge svaren. Låt medarbetarna själva komma med lösningarna. Dina frågor är verktyget som kan driva medarbetarna framåt. Då utvecklar du medarbetarna och hjälper dem att bygga upp sitt självförtroende. Samtidigt får du mer självständiga och ansvarstagande medarbetare som blir mer motiverade och presterar bättre. En utbildning i feedback och coachning kan vara en god investering.
3. Kommunicera rakt och tydligt. Våga ta ställning och använd raka formuleringar. Se till att ditt budskap nått fram. Skapa dialog genom att ställa frågor. Var lyhörd för svaren. Kommunikation sker med alla sinnen, var uppmärksam på mottagarens reaktioner.
4. Visa glädje. Ett gott ledarskap är beroende av goda relationer. Uttryck din uppskattning av mötet med andra människor, kollegor, medarbetare och kunder. Ditt leende kommer att mötas av ett leende.
5. Reflektera över ditt eget ledarskap. Våga fråga dig själv hur du fungerar, agerar och reagerar i din chefsroll. Ställ sedan samma fråga till kollegor och medarbetare.