Vissa lyckas hålla sin inkorg ren från olästa mejl, medan andra inte har en sportslig chans att läsa eller besvara allt som kommer. Det finns de som förväntas engagera sig i högt som lågt och inte sällan med detaljkunskaper i olika frågor. Så – hur göra?
Här följer några tips och råd för att ta sig igenom dagen även för den mest eftersökta chefen eller medarbetaren.
- Inse dina begränsningar – så länge du tjänstvilligt accepterar att tas i anspråk för allehanda uppgifter, även sådana som kanske ligger utanför ditt egentliga ansvarsområde, kommer de att fortsätta trilla in. Du är din egen hälsas främsta väktare. Säg stopp innan det går för långt. Börja med att se tillbaka på dagen du anställdes - hur beskrevs dina arbetsuppgifter då? Uppgifterna kan förändras över tid, men är det något ni kommit överens om, eller har det ”bara blivit så”? I så fall kan det vara dags att sätta sig ned med chefen och diskutera hur din arbetsdag bör se ut, vad du ska prioritera och vad du kan släppa – och till vem!
- Boka tid. Även om tanken på ytterligare en schemalagd aktivitet frambringar obehag kan det skänka struktur och balans i din vardag. I slutet av en arbetsdag, gör en schemaskiss över hur din kommande arbetsdag ska se ut. Avsätt till exempel en timme varje förmiddag till att läsa och besvara e-post. Avsätt tid för planering och struktur. Då blir det också tydligt vad du kommer att hinna med, så att du inte ”råkar” lova mer än du kan hålla.
- Stäng av telefonen. Det är en nästan övermänsklig utmaning i vårt uppkopplade arbetsliv att göra sig otillgänglig en stund, men det kan behövas för att inte bli ständigt avbruten. Om du är orolig att inte bli nådd av anhöriga, ställ in VIP-funktionen i din telefon och släpp bara igenom deras samtal.
- Sätt punkt. Vissa dagar känns det som om du aldrig kommer att bli klar med arbetsuppgifterna. Det kan vara en korrekt känsla. Men i stället för att försöka beta av allt, kan det vara läge att avsluta dagen och hämta nya krafter för morgondagen. Att distansera sig ger ofta lite perspektiv på saker, och det blir lättare att sortera och prioritera. För att inte missa något jätteviktigt, gör ett memo till dig själv.
- Hämta kraft i ditt nätverk. Alla har ett nätverk, professionellt, privat eller bådadera. Tveka inte att bolla med dem när du känner att du har svårt att hantera ditt arbetsliv. Ofta finns det några förlösande råd du kan ta till dig. Om inte får du i alla fall prata av dig, och det kan i sig ha en positiv effekt.