
I dag, onsdag, presenterades årets julklapp av Handelns utredningsinstitut, HUI. Det blev en mobillåda. I den ska man lägga sin telefon ”under de tider på dagen man vill lägga ifrån sig mobilen för att i stället läsa en bok, sova eller umgås med familjen”, enligt HUI.
Men en låda hjälper knappast den som har en arbetsgivare som kräver ständig tillgänglighet. Då är risken stor att man tillbringar julen med Aladdinasken i ena handen och mobilen i den andra. Men så får det inte vara, enligt Annica Hedbrant, arbetsmiljöexpert på Unionen.
– Julledighet ska vara tid då den anställda kan koppla bort jobbkrav, återhämta sig från arbetet och fokusera på de relationer, aktiviteter och sammanhang som finns utanför jobbet, säger hon.
Ansvaret vilar på arbetsgivaren som ska bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete. I det ingår att se över arbetsbelastning och arbetstid.
– Ingen ska behöva känna att arbetsbördan måste hanteras under ledighet, för att den annars blir ohanterlig.
Läs mer: Nära hälften läser jobbmejl på ledig tid
Det är också viktigt att arbetsgivaren tydligt talar om för medarbetarna att ledighet innebär just ledighet. Om man upplever att man inte hinner med sitt arbete ska chefen hjälpa till att prioritera och sortera.
Problemet med det gränslösa arbetslivet finns förstås även i andra länder. I Frankrike finns därför sedan några år en lag som tvingar arbetsgivare att se till att medarbetarna kopplar bort jobbet när de är lediga. Och alla arbetsplatser med fler än 50 anställda måste ha en tillgänglighetspolicy.
Läs mer: Fransmän har rätt att strunta i jobbmejl
På tyska Volkswagen finns ett system som blockerar mejl som skickas efter arbetstid – och släpper fram det dagen därpå. Chefer på BMW får inte mejla anställda som slutat sin arbetsdag eller är lediga och på Daimler har man tagit det ett steg längre: den som har semester kan använda ett autosvar som talar om att man är ledig och att mejlet kommer att raderas.
Läs mer: Mobilen påverkar oss mer än vi tror
Så ger du dina anställda en fridfull jul
- Organisera arbetet så att lediga medarbetare kan vara lediga på riktigt.
- Kommunicera att ledighet betyder just ledighet.
- Kom ihåg chefer och ledares återhämtning.
OCH DET KAN DU SOM ANSTÄLLD GÖRA
- Se över dina arbetsuppgifter och kommunicera med din chef.
- Ställ in autosvar och möjliga hänvisningar.
- Sök tydlighet och stöd hos din chef.