Catharina Elmsäter-Svärd:
- Ja, av flera skäl. Bland annat är det ett väldigt säkert sätt att åka på. Ofta kan man göra något annat samtidigt. Tåget är ett väldigt bra färdmedel och det är tänkt att det ska bli ännu bättre.
Hur ska du säkra att folk kommer till jobbet i vinter?
- Vintern i sig ska inte behöva vara ett problem, även om det kan slå till vissa dagar. Jämfört med tidigare är det ett helt annat sammansvetsat gäng kring järnvägen i dag. Samarbetet är mycket bättre mellan de som svarar för infrastrukturen, de som kör tågen och de som sköter stationerna.
- Det kommer ytterligare snöröjningsfordon och tågoperatörerna har gjort förebyggande insatser bland annat för hur isen ska tas bort och genom att se till att de har reservdelar hemma. Dessutom har alla tågoperatörerna tillsammans med Trafikverket bestämt vilka tåg som ska ställas in om det blir riktigt mycket snö. Kan man planera det på förhand, går det att förbereda relevant information och se till att de tåg som går ska kunna ta sig fram.
Tar du pendlarnas missnöje på allvar?
- Absolut. Inför den här vintern har jag träffat alla som har med järnvägen att göra. Det är tredje gången jag gör det, man stämmer av med varandra och ser vem som ska göra vad. Jag tycker att det är självklart att det kommer vinter varje år, men det var verkligen inte det för tre år sedan.
(Artikeln publicerades ursprungligen i tidningen Kollega #8, december 2013.)