Det blev inte fler än 2 600. Lågkonjunkturen anses ha satt käppar i hjulet.
Marknadsföringen av det nya medlemskapet har varit intensiv. 28 telemarketingkampanjer har genomförts mot målgruppen. I våras fick 40 000 ensamföretagare ett reklamutskick. Annonser har publicerats i tidningar och i Stockholms tunnelbana. Medlemskapet har presenterats vid ett stort antal mässor runt om i landet.
Även om målet medlemmar inte nåddes under projekttiden har allmänheten fått kännedom om Sif som ett fack också för ensamföretagare. Flertalet förbundsavdelningar har nu lokala aktiviteter för gruppen. I Karlstad ökade antalet medlemmar från 40 till 100.
Från årsskiftet kommer bolaget Sifs Eget Service AB att vara självfinansierat genom medlemsavgifterna.
I servicen ingår försäkringssamarbete med Folksam och If. Förbundet lanserar inom kort en ny webbtjänst för egetföretagarna, en interaktiv coach inom områdena ekonomi och marknadskommunikation.
BJÖRN ÖIJER