Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Säljare nekades pappaledighet - blev uppsagd

Skosäljaren jobbade så mycket att han knappt hann träffa sin son. Men när han begärde föräldraledighet i fem veckor sade arbetsgivaren nej och krävde att han skulle dra tillbaka sin begäran. När säljaren vägrade valde företaget att säga upp honom.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox
Enligt Unionen innebar företagets agerande mot säljaren ett brott mot föräldraledighetslagen och förbundet har nu stämt bolaget i Arbetsdomstolen. Colourbox

Mannen arbetade med att sälja skor till återförsäljare i hela landet och jobbet medförde väldigt många resdagar och långa bilresor. De ständiga resorna och den höga arbetsbelastningen gjorde det svårt för honom att förena arbetsliv med föräldraskap. För att få tid att umgås mer med sin ettårige son begärde säljaren därför föräldraledighet i drygt fem veckor, en ledighet som skulle kombineras med semestern i juni och juli.

En vecka senare meddelade bolagets styrelseordförande att det inte skulle fungera att mannen vara borta två månader på sommaren då detta var en viktig försäljningsperiod. Hon påpekade att föräldraledigheten skulle få allvarliga ekonomiska konsekvenser för företaget. Vid sammanlagt tre tillfällen bad styrelseordföranden säljaren att dra tillbaka sin begäran om ledighet.

När han inte gjorde så valde företaget att säga upp honom på grund av arbetsbrist. Men enligt Unionen visar den korta tidsperioden mellan samtalen om ledigheten och uppsägningen att det finns ett samband däremellan. Företagets agerande innebar därför ett missgynnande mot mannen och ett brott mot föräldraledighetslagen. Efter förhandling med Unionen valde bolaget en månad senare att dra tillbaka uppsägningen.

Men problemen tog inte slut där. Bolagets agerande i kombination med säljarens höga arbetsbelastning ledde till att han blev sjuk. Två dagar efter att han sjukskrivit sig begärde styrelseordföranden i ett sms att han skulle bevisa att han verkligen var sjuk. När mannen varit hemma från jobbet åtta dagar fick han ett brev från bolaget där styrelseordföranden konstaterade att man inte fått in något sjukintyg eller förklaring till mannens frånvaro och att man tolkade detta som att han fått ett nytt jobb varpå hon önskade honom lycka till.

Enligt Unionen har bolaget genom sitt brev försökt att provocera mannen att säga upp sig själv och gjort sig skyldiga till kränkande särbehandling. Enligt förbundet har säljaren tydligt meddelat att han var sjuk och inkom senare med ett läkarintyg som intygade att han var oförmögen att arbeta. Därmed hade han följt arbetsgivarens uppmaning att styrka detta, även om det inte var motiverat.

Unionen har nu stämt bolaget i Arbetsdomstolen för brott mot föräldraledighetslagen och kollektivavtalets lojalitetsplikt. Förbundet kräver sammanlagt 130 000 kronor i skadestånd.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.