Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Så funkar LAS

Det finns många sätt som du kan lämna eller förlora ditt jobb på. Oftast gäller lagen om anställningsskydd, las. Så här funkar det.
Johanna Rovira Publicerad
Illustration: Anders Humlebo
Illustration: Anders Humlebo

1. Frivillig uppsägning
Du måste arbeta under uppsägningstiden som är minst en månad. Uppsägningstiden kan även regleras i avtal. Förhoppningsvis har du ett nytt jobb. Om inte blir du avstängd från a-kassan i 45 dagar utöver de obligatoriska sju karensdagarna innan du får ersättning – såvida du inte kan visa att du hade väldigt goda skäl för att sluta.


2. Du går direkt

Om du inte fått någon lön kan du sluta med omedelbar verkan. Fast om domstol finner att arbetsgivaren inte väsentligt åsidosatt sina åligganden mot dig kan du bli skadeståndsskyldig.


3. Provocerad till uppsägning
Om din chef genom hot, trakasserier eller manipulation förmår dig att säga upp dig själv, mot din vilja, kan uppsägningen ogiltigförklaras och du kan begära skadestånd. Det kan dock vara svårt att visa att den inte skedde frivilligt - anställda som anser sig ha blivit utsatta för provocerad uppsägning vinner sällan i domstol.


4. Vikariat går ut

Om du har varit anställd mer än tolv månader de senaste tre åren ska du få besked om att du inte får fortsätta minst en månad före att anställningstiden går ut.


5. Uppsagd provanställning

Arbetsgivaren måste underrätta dig och varsla ditt fack minst två veckor i förväg. Tyvärr kan du inte göra så mycket åt saken. Både arbetsgivaren och du själv har rätt att avsluta provanställningen utan att närmare ange skäl.


6. Uppsagd på grund av arbetsbrist
Det spelar ingen roll om det finns hur mycket som helst att göra – arbetsgivaren har rätt att organisera arbetet efter eget huvud, men måste visa att det finns ekonomiska eller organisatoriska skäl till arbetsbristen. Normalt gäller turordningsprincipen sist in först ut (se faktaruta). Du har sju dagars karens innan du får a-kassa och förtur till lediga tjänster på företaget i nio månader om du varit anställd minst tolv månader de senaste tre åren.


7. Uppsagd på grund av personliga skäl

Det kan till exempel röra sig om samarbetssvårigheter eller arbetsvägran. Arbetsgivaren måste motivera varför och det får inte vara något som arbetsgivaren känt till längre än två månader. Om uppsägningen beror på ”otillbörligt uppförande” blir du avstängd från a-kassan 45 dagar utöver de obligatoriska sju. 


8. Uppsagd vid 67 år

Du ska ha skriftligt besked minst en månad i förväg och har varken rätt till förtur eller a-kassa.


9. Avskedad

Om arbetsgivare anser att du gjort något riktigt grovt fel, till exempel begått brott mot arbetsgivaren avstängs du från a-kassan i 45 dagar utöver de sju karensdagarna – om du inte kan motbevisa arbetsgivaren.

Viktigt!

Oavsett hur du slutar på jobbet är det alltid bra att kontakta facket, som också har koll på om det finns särskilda avtal som gäller i stället för las (lagen om anställningsskydd).

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.