Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kvinna påtalade utebliven pension – blev avskedad

När kvinnan påtalade att arbetsgivaren inte följde anställningsavtalet förlorade hon jobbet. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren.
Oscar Broström Publicerad
Kvinna packar ihop tillhörigheter från kontor i en kartong.
Under ett möte, som kvinnan trodde skulle handla om utebliven pension, blev arbetsgivaren hotfull. När kvinnan sedan sjukskrev sig blev hon av med jobbet. Foto. Shutterstock

Upprinnelsen till att Unionenmedlemmen blev av med sitt jobb var när hon upptäckte att en avtalad pensionspeng inte betalades ut.

Kvinnan, som jobbade som ekonomiassistent, hade sedan tidigare fått 500 kronor i pension per månad, men skulle efter en muntlig överenskommelse nu få det dubbla. När hon märkte att pengarna inte betalades ut, påtalade hon detta vilket ledde till ett möte med bolagets företrädare.

Under mötet lyfte hon den obetalda pensionen, svårigheter att ta ut semester och möjligheten att få semesterersättning i stället för semesterledighet, samt frågor relaterade till arbetsmiljön.

Därefter bokades ett nytt möte in, som kvinnan trodde skulle handla om de uteblivna pensionsavsättningarna.

Hotfull och kränkande ton

I stället blev mötet hätskt, med högt tonläge och en ton från bolaget som medlemmen – enligt stämningsansökan – uppfattade som ”hotfull och kränkande”. Bolagets företrädare nämnde att det skulle ske förändringar på företaget med stundande neddragningar av personalstyrkan.

Dagen efter sjukskrev sig kvinnan. När hon en vecka senare meddelade sina chefer att sjukskrivningen skulle förlängas, fick hon ett meddelande från bolaget om att de uppfattade den förlängda sjukskrivningen som att kvinnan sagt upp sig och bifogade slutlönebeskedet.

I stämningsansökan framgår att Unionen tolkar bolagets agerande som ett avskedande av medlemmen. Unionen har förhandlat med bolaget, men dessa slutade i oenighet. Unionen stämmer nu företaget på ekonomiskt skadestånd samt brott mot las.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.