Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Förslag för snabbare arbetsgivarintyg

Sedan många arbetslösa drabbats ekonomiskt till följd av att den förra arbetsgivaren inte uppfyller sin skyldighet att skriva ut ett arbetsgivarintyg kan nu Unionen komma att verka för en lagskärpning. En motion med det förslaget behandlas på Unionens förbundsråd i nästa vecka.
Anita Täpp Publicerad

Som Unionens ombudsman Patrik Cassersten tidigare har berättat på kollega.se drabbas många arbetslösa ekonomiskt till följd av att arbetsgivare inte lämnar ut arbetsgivarintyg på begäran, då man måste lämna in ett sådant intyg för att få a-kasseersättning.

Många arbetslösa vänder sig till Unionen för att få hjälp men kan ändå få vänta länge, eller förgäves, på arbetsgivarintyget eftersom en del arbetsgivare trots påtryckningar från förbundets ombudsmän ändå inte uppfyller sin skyldighet enligt ALF, Lagen om arbetslöshetsförsäkring.

Att det är möjligt beror inte minst på att det saknas sanktionsmöjligheter mot de arbetsgivare som inte uppfyllerskyldigheten och Patrik Cassersten har därför efterlyst sådana möjligheter.

Nu går fler inom förbundet på hans linje. I en motion till förbundsråd i nästa vecka föreslår Unionenklubben vid Tallink Silja i Kalix att Unionen ska verka för att arbetsgivare ska bli skyldiga att utfärda ett intyg inom en fastställd tid sedan anställningen upphört.

Motionärerna föreslår att detta både ska lagstadgas i las, Lagen om anställningsskydd, och skrivas i kollektivavtal.

I ett yttrande till motionen går Unionens förbundsstyrelse på samma linje när det gäller att föra in en fastställd tidsfrist i las. Om samma skyldighet också ska skrivas in i kollektivavtal vill man i stället att nästa förbundsråd som hanterar avtalsfrågor tar ställning till.

 

.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.