Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Chef kräver 900 000 i utebliven lön

Trots att arbetsgivaren plötsligt slutade betalade ut lön valde toppchefen att jobba vidare. När projektet han ansvarade för var slutfört blev han uppsagd. Nu kräver Unionen bolaget på över 900 000 kronor i utebliven lön och pension.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox
Trots att arbetsgivaren slutade betala ut lön fortsatte chefen att jobba i flera månader. Colourbox

Mannen var toppchef på ett företag som utvecklar tekniska lösningar i oljebranschen. Under 2019 var han bland annat ansvarig för ett projekt som innebar att flytta en verksamhet från Spanien till Danmark.

I april slutade bolaget plötsligt att betala ut lön och månaderna gick. Trots att han hade legitimt skäl att frånträda sin tjänst valde Unionenmedlemmen att stanna kvar och avveckla projektet i Spanien som planerat. Han tog vid flera tillfällen upp frågan med företagets vd som varje gång lovade att lönen skulle betalas ut. Detta skedde dock aldrig.

Den 23 oktober blev toppchefen uppsagd. Bolaget hävdade att mannen misskött sina arbetsuppgifter, en bild som den uppsagda chefen inte delar. Han slutade formellt sin anställning den 23 januari i år.

Nu har Unionen stämt arbetsgivaren och kräver att bolaget betalar ut lön och pensionspremier till medlemmen för de tio månader som han arbetat utan någon ersättning. Det handlar sammanlagt om över 780 000 kronor i utebliven lön och 143 000 kronor i tjänstepension.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.