Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Stora brister i företagens arbetsmiljöarbete

Det är illa ställt med arbetsmiljöarbetet på många arbetsplatser, och betydligt sämre på HTF:s medlemsföretag än på Sifföretagen, visar en gemensam undersökning från de båda förbunden.<br />
Publicerad
Arbetsgivarna är skyldiga att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Fortfarande är det dock långt ifrån alla som gör det. Visserligen är det bara 9 procent av arbetsmiljöombuden i undersökningen som svarar nej på frågan om det bedrivs ett systematiskt arbetsmiljöarbete på deras arbetsplats. Bland de övriga ombuden finns det många som inte anser att företaget gör det fullt ut. Drygt hälften, 54 procent, svarar odelat ja på frågan.
Skillnaderna mellan Sif och HTF är stora. 58 procent av Sifs men bara 42 procent av HTF:s arbetsmiljöombud anser att deras företag bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
En förklaring kan vara att HTF:s medlemmar oftare finns på mindre arbetsplatser, där det är mindre vanligt med ett arbetsmiljöarbete som sköts enligt regelboken.
Även när det gäller möjligheterna att själva styra över arbetstidens förläggning är skillnaderna stora mellan de båda förbundens medlemmar. 48 procent av Sifs arbetsmiljöombud svarar att alla på arbetsplatsen själva kan påverka när de ska arbeta. Bara 30 procent av HTF:s ombud svarar detsamma. Skillnaden kan bero på att fler av HTF:s medlemmar arbetar schemalagt eller har oregelbunden arbetstid, konstateras det i undersökningen.
När arbetsmiljöombuden fick bedöma sin arbetsplats gav de den fysiska arbetsmiljön högre betyg än den psykosociala. 69 procent gav den fysiska arbetsmiljön positivt betyg, men bara 51 procent gjorde samma bedömning av den psykosociala.
I en separat del av undersökningen har man också vänt sig till vanliga Sifmedlemmar. 85 procent av dem uppger att de arbetar minst 4 timmar om dagen framför en dator. 54 procent säger sig ha upplevt belastningsbesvär det senaste året som de tror beror på arbetsmiljön. 6 procent av dem som haft besvär har varit sjukskrivna för besvären. Men bara 5 procent av dem som blev sjukskrivna anmälde misstänkt arbetsskada till Försäkringskassan.
- Skrämmande, konstaterade Sifs Karin Karlström när hon presenterade undersökningen.
Arbetsmiljöbarometern 2007, har besvarats av 2 400 skydds- och arbetsmiljöombud från Sif och HTF. Drygt 1 800 Sifmedlemmar har besvarat särskilda frågor i en separat del.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.