Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Omröstning om stödpaket på Fortum

Inom den finska energikoncernen Fortum pågår nu förhandlingar om en ny organisation. För de 600 som väntas bli övertaliga i Sverige har stödpaket tagits fram efter omröstningar i fackklubbarna.
Publicerad
Efter förvärvet av Birka Energi i våras meddelade Fortum att personalen skulle minskas med 900 personer varav 600 i Sverige. När verksamhet läggs utanför koncernen kommer 150 personer gå över till andra företag, i Sverige berörs 100 personer.
Inför omorganisationen ställde facken ultimatum.
- Vi har hävdat att vi inte kan gå vidare i förhandlingarna utan en verktygslåda för att hantera övertaligheten, säger Sifklubbens ordförande Leif Wiklund.
Resultatet blev att tre olika stödpaket togs fram, genom medlemsomröstningar valde facken olika lösningar. Sif valde ett alternativ där det finns möjlighet till avtalspension från 58, avgångsvederlag motsvarande tre gånger uppsägningstiden som dock upphör vid en ny heltids- och tills vidare anställning. De som får en ny tjänst inom koncernen, men lägre lön ges kompensation under 24 månader.
Samtidigt får Fortum möjlighet att göra avsteg från turordningslistan.
- Arbetsgivaren får rätt att göra undantag från respektive turlista med 40 procent av dem som är övertaliga, säger Leif Wiklund.
Ambitionen finns också att försöka omplacera så många som möjligt, därför avvecklas konsulter och de externa nyrekryteringarna är få. De som är beredda att flytta för ett nytt arbete inom koncernen får bidrag för flytt och resor.
Nu pågår förhandlingar om organisationen för flertalet av Fortums verksamheter i landet.
- Vi har drivit igenom att arbetsmiljökonsekvenserna av neddragningen ska utredas, det gäller underhållssidan för Kraftvärmeverk. Det är arbetsgivarens skyldighet, säger Leif Wiklund.
De som arbetar inom Fortums nätstruktur kommer att få besked om den nya organisationen och bemanningen under hösten, men flertalet av de anställda kommer att få vänta längre. Hela processen kommer att vara slutförd först den sista december nästa år.

CHRISTINA SWAHN


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.