Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Många missnöjda med rehabprocess

Psykisk ohälsa är den främsta orsaken till sjukskrivning bland tjänstemän. Trots det har arbetsgivare fortfarande en viss beröringsskräck för just psykiska diagnoser. Det menar Mikael Dubois, utredare på TCO.
Linnea Andersson Publicerad
Man sitter med nedböjt huvud i samtal med kvinna som antecknar.
Över 20 procent av sjukskrivna tjänstemän är inte alls nöjda med hur deras arbetsgivare har skött rehabiliteringen. Foto: Colourbox

Inom såväl privat som offentlig sektor är psykiska diagnoser det som toppar tjänstemäns sjukskrivningar. För många tjänstemän tycks sjukskrivningsprocessen fungera väl medan en annan, relativt stor, grupp tycker precis tvärtom. Över 20 procent håller inte alls med om påståendet att deras arbetsgivare gjort det som ”rimligt kan förväntas” av dem vad gäller rehabilitering. Det visar en ny TCO-rapport, där man undersökt hur tjänstemän uppfattar sin sjukskrivningsprocess.

Undersökningen visar att det finns ett tydligt samband mellan en ökad sjukfrånvaro och så kallat anspänt arbete, det vill säga höga krav på arbetsprestation och engagemang kombinerat med låg kontroll över arbetsmängd och utförande.  

– Fler och fler har en väldigt hög arbetsbelastning under lång tid då det bara blir mer och mer att göra. Man förlorar kontrollen och hinner inte strukturera sitt arbete vilket leder till stress och press och i förlängningen till psykisk ohälsa, säger Mikael Dubois, utredare på TCO och författare till rapporten.

Han menar att kraven och arbetsbördan har ökat bland anställda sedan krisen 2008, då många arbetsgivare drog ner och sedan inte har fyllt upp med ny arbetskraft till samma nivå.

– Samtidigt finns en strävan hos arbetsgivarna att ha en ökad flexibilitet med färre anställda som gör mer och fler som är visstidsanställda, säger han och framhåller att visstidsanställda oftare är missnöjda med processen kring sina sjukskrivningar.

Trots att sambandet mellan arbetssituationen och psykisk ohälsa blivit allt mer klarlagt menar Mikael Dubois att arbetet med den psykosociala arbetsmiljön lyser med sin frånvaro på många arbetsplatser.

– Det är svårt för arbetsgivare att vidta åtgärder och det finns fortfarande en viss beröringsskräck vad gäller psykisk ohälsa.

Han hoppas att den nya föreskriften om psykosocial arbetsmiljö ska leda till en förbättring. TCO har tillsammans med medlemsförbunden tagit fram en vägledning för arbetsmiljöföreskriften.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.