Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Många missnöjda med rehabprocess

Psykisk ohälsa är den främsta orsaken till sjukskrivning bland tjänstemän. Trots det har arbetsgivare fortfarande en viss beröringsskräck för just psykiska diagnoser. Det menar Mikael Dubois, utredare på TCO.
Linnea Andersson Publicerad
Man sitter med nedböjt huvud i samtal med kvinna som antecknar.
Över 20 procent av sjukskrivna tjänstemän är inte alls nöjda med hur deras arbetsgivare har skött rehabiliteringen. Foto: Colourbox

Inom såväl privat som offentlig sektor är psykiska diagnoser det som toppar tjänstemäns sjukskrivningar. För många tjänstemän tycks sjukskrivningsprocessen fungera väl medan en annan, relativt stor, grupp tycker precis tvärtom. Över 20 procent håller inte alls med om påståendet att deras arbetsgivare gjort det som ”rimligt kan förväntas” av dem vad gäller rehabilitering. Det visar en ny TCO-rapport, där man undersökt hur tjänstemän uppfattar sin sjukskrivningsprocess.

Undersökningen visar att det finns ett tydligt samband mellan en ökad sjukfrånvaro och så kallat anspänt arbete, det vill säga höga krav på arbetsprestation och engagemang kombinerat med låg kontroll över arbetsmängd och utförande.  

– Fler och fler har en väldigt hög arbetsbelastning under lång tid då det bara blir mer och mer att göra. Man förlorar kontrollen och hinner inte strukturera sitt arbete vilket leder till stress och press och i förlängningen till psykisk ohälsa, säger Mikael Dubois, utredare på TCO och författare till rapporten.

Han menar att kraven och arbetsbördan har ökat bland anställda sedan krisen 2008, då många arbetsgivare drog ner och sedan inte har fyllt upp med ny arbetskraft till samma nivå.

– Samtidigt finns en strävan hos arbetsgivarna att ha en ökad flexibilitet med färre anställda som gör mer och fler som är visstidsanställda, säger han och framhåller att visstidsanställda oftare är missnöjda med processen kring sina sjukskrivningar.

Trots att sambandet mellan arbetssituationen och psykisk ohälsa blivit allt mer klarlagt menar Mikael Dubois att arbetet med den psykosociala arbetsmiljön lyser med sin frånvaro på många arbetsplatser.

– Det är svårt för arbetsgivare att vidta åtgärder och det finns fortfarande en viss beröringsskräck vad gäller psykisk ohälsa.

Han hoppas att den nya föreskriften om psykosocial arbetsmiljö ska leda till en förbättring. TCO har tillsammans med medlemsförbunden tagit fram en vägledning för arbetsmiljöföreskriften.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.