- Bland systemvetarna är det 75 procent som har sökt nytt jobb. Som arbetsgivare skulle jag fundera över hur jag ska lyckas behålla kompetensen och viktiga nyckelpersoner, säger Ola Källqvist, vice vd och informationschef på Exido.
Det är på dem med erfarenhet som efterfrågan ökar. Företagen är ovilliga att investera i nyutexaminerade, något som studenterna verkar medvetna om. Inte ens var tredje student tror att de kommer att få fast anställning efter avslutad utbildning.
- Företagen har ökat övertidsuttagen. Man ökar produktiviteten men vill inte rekrytera, säger Ola Källqvist.
Utifrån tio parametrar: anställningstrygghet, arbetstid, arbetsuppgifter, etik och samhällsansvar, företagskultur, ledarskap, lönenivå och förmåner, möjlighet att påverka det egna arbetet, utvecklingsmöjligheter samt företagets produkter/tjänster, har de intervjuade fått ge sin bild av det egna företaget. Mest nöjda är medarbetarna på Astra Zeneca, Tetra Pak och Ikea.
- Det är gamla och rätt väletablerade företag som har en långsiktig syn på medarbetarna. De klarade sig förmodligen ganska bra under de svåra åren. Annars tenderar företag att göra dåliga saker i dåliga tider, och det påverkar deras attraktionskraft, säger Ola Källqvist.
Ikea återfinns också bland de företag man helst vill arbeta på, tillsammans med Ericsson och Volvo. Löner, utvecklingsmöjligheter och bra ledarskap är faktorer som har stor betydelse när de intervjuade ska ge sin bild av en attraktiv arbetsplats. Bland kvinnorna anser 28 procent att utfyllnad av föräldrapengen är viktig, men bara 16 procent av männen. När det gäller prestationsrelaterad bonus är situationen den omvända: 27 procent av männen vill ha det, men bara 16 procent av kvinnorna.
LINDA SVENSSON