Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Fler nyfikna på slopad karensdag

Ett litet företag i Katrineholm bestämde sig för att slopa karensdag och sjuklöneavdrag. Kollega skrev om företaget och fick ett enormt gensvar.
– Efter artikeln har jag fått spontanansökningar från personer som vill jobba här, säger Lars Knapasjö, vd för Timeapp.
David Österberg Publicerad 22 mars 2017, kl 10:09
Per Knutsson
Lars Knapasjö, vd på Timeapp, har märkt av uppmärksamheten sedan Kollega skrev om företaget. Per Knutsson

För en knapp månad sedan skrev vi om Timeapp i Katrineholm. Företaget har slopat såväl karensdag som sjuklöneavdrag. Dessutom har de anställda förmåner i form av gratis glasögon, läkarbesök och tandvård.

Läs mer: Företaget som skrotat karensdagen

Artikeln blev enormt läst, fick över 1 000 gillamarkeringar och har hittills delats omkring 150 gånger på Facebook. Och Lars Knapasjö, vd på Timeapp, har märkt av uppmärksamheten.

– Jag har fått spontanansökningar från personer som skriver att de vill jobba här så fort det blir en tjänst ledig. Det är förstås jätteroligt. Och senast i dag pratade jag med en företagare i Stockholm som också funderade på att slopa karensdagen.

Varför tror du att karensdagen engagerar så många?
– Många tror säkert att karensdagen är något statligt påbud som alla företag måste ha, men så är det ju inte. Jag tror att allt fler inser vikten av en bra, kreativ och trygg arbetsmiljö. Karensdagen är ett arv från industrialismens dagar när man skulle använda piska och morot för att få sina anställda att arbeta.

Du vet väl att du kan följa Kollega på Facebook, Twitter och Linkedin?

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.