Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Facket på Ellos: Pressen har ökat

Även Ellos anställda känner ökad press av den växande e-handeln. Men framför allt är Arbetsmiljöverkets granskning av branschen viktig med tanke på situationen i andra yngre företag. Det anser Hans Lindau, ordförande för Unionenklubben på Ellos.
Anita Täpp Publicerad
Vagn med paket från e-handel.
Till skillnad från postordertiden med två stora arbetstoppar per har Ellos och övriga e-handeln ett konstant högt flöde samtidigt som kunderna förväntar sig att få varorna allt snabbare, enligt Unionen klubbordförande på Ellos. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Förra året inledde Arbetsmiljöverket en inspektion av hur arbetsgivarna lever upp till lagens krav på att förebygga risker genom systematiskt arbetsmiljöarbete. Efter att ha funnit stora brister på många av de 750 arbetsplatserna som granskats fortsätter man nu undersöka hur det är med arbetsmiljöarbetet på ytterligare 750 arbetsplatser. Denna gång bland annat e-handlarnas egna lager.

Arbetsmiljöinspektörerna befarar att stora brister kommer att upptäckas även den här gången. En bedömning som Hans Lindau, ordförande för Unionenklubben på Ellos, tror inspektörerna har grund för.

Visserligen tycker han att arbetsmiljöarbetet i stort fungerar bra på hans egen arbetsplats Ellos.  Men så är det, enligt hans kontakter, inte alltid på yngre e-handelsföretag.

Hans Lindau.
Hans Lindau

– Vi har ju en lång historia som postorderföretag sedan 1947 och har länge haft ett aktivt arbetsmiljöarbete. Medan de yngre e-handelsföretagen inte alls har samma upparbetade processer när det gäller det systematiska arbetsmiljöarbetet. Därför är det jätteviktigt att Arbetsmiljöverket gör den här granskningen, säger Hans Lindau.

Dock sticker han inte under stol med att det, på grund av den snabba tillväxten, också finns arbetsmiljöproblem på Ellos.

– Det är klart att vi har utmaningar. Som att man inte har sett till att medarbetarna fått tillräckligt med utbildning eller att man har tagit höjd för att de kan känna sig osäkra i de nya processerna när vi gör systembyten utifrån ett affärsperspektiv. Men sådant kan vi ändå förbättra genom det systematiska arbetsmiljöarbetet där vi också har en bra dialog med arbetsgivaren som lyssnar på vår argumentation och vill bedriva arbetsmiljöarbete.

Så er arbetsgivare är bra på det?
– Arbetsgivaren kan givetvis samverka mer när det gäller det förebyggande arbetsmiljöarbetet och även med kompetensutvecklingsfrågorna. Så att de inte blir aktuella först när man behöver förändra något i verksamheten och kompetensväxla. Det kan man förbättra. Men det ligger också på oss som fackliga att hela tiden ligga på arbetsgivaren, säger Hans Lindau.

De yrkesgrupper bland Unionens medlemmar som närmast berörs av arbetet i Ellos eget lager är produktionsledare, koordinatörer och lagerchefer.

Vilka signaler får du från medlemmarna? Hur mår de i dagens arbetssituation?
– Till skillnad från postordertiden då vi hade två stora arbetstoppar per år så har vi nu ett konstant högt logistikflöde samtidigt som kunderna förväntar sig att få varorna allt snabbare. Och även om vi har en lång vana av och är väldigt bra på logistik så har pressen definitivt ökat. Men enligt den statistik jag får så har sjuktalen ändå inte ökat, säger Hans Lindau.

Foto: Camilla Svensk

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.