Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket granskar e-handeln

Arbetsmiljöverket har upptäckt stora brister i e-handelns arbetsmiljö. Nu sätts e-handlarnas egna lager under lupp.
Anita Täpp Publicerad
Tomas Oneborg/SvD/TT
Arbetsmiljöarbetet brister på många företag i e-handeln. Tomas Oneborg/SvD/TT

Förra året inledde Arbetsmiljöverket en inspektion av hur arbetsgivarna inom e-handeln lever upp till arbetsmiljölagens krav på att förebygga risker genom systematiskt arbetsmiljöarbete. I en första vända gjordes i höstas 750 besök och återbesök på paketterminaler och utlämningsställen, som matbutiker.

Nu ska ytterligare 750 besök och återbesök göras, fram till december i år. Denna gång är det e-handlarnas egna lager liksom arbetsmiljön för chaufförer som kör distributionsbilar och levererar paket till utlämningsställen eller direkt till e-handelskunderna som ska inspekteras.

Det arbetsmiljöinspektörerna hittills har funnit är att det finns stora brister i det systematiskt arbetsmiljöarbete inom e-handeln.  Vilket man befarar också gäller på de arbetsplatser som nu ska besökas.

– Alla har lite olika typer av risker. Men gemensamt är att man hanterar paket med kroppen, säger Eric Storbjörk, arbetsmiljöinspektör och projektledare för insatsen.

En anledning till att man har beslutat sätta e-handeln under lupp är dess väldigt snabba utveckling.

– I och med att volymerna har ökat så väldigt snabbt så finns också uppenbara risker vad gäller belastning. På lagersidan finns truckar, som mycket olyckor är kopplade till. Sedan innebär också ett hanterande av paket med kroppen en uppenbar belastningsrisk, säger Eric Storbjörk.

– E-handeln innebär ju också att man har satta tidsramar från det att kunden gör sin beställning till dess att den får varan. Och tidspress är också kopplat till arbetsbelastning och kan bli en ohälsosam sådan. Därför är det viktigt att undersöka om riskerna har ökat.

Hittills har arbetsmiljöinspektörerna ”i väldigt hög utsträckning” ställt krav på att arbetsgivarna inom e-handeln ska jobba förebyggande med arbetsmiljön.

Betyder det att fler av dessa arbetsgivare inte följer lagen jämfört med hur det är i andra branscher?
– Det vet vi först när vi gjort en analys, säger Eric Storbjörk.

– Men det vi har sett hittills är att det har funnits en ganska stor okunskap hos de arbetsgivare som vi har besökt. Ibland har man inte ens känt till att man ska bedriva det här förebyggande arbetet.

De e-handelsföretag som nu ska inspekteras säljer exempelvis kläder, byggvaror, elektronik, apoteksvaror och kosmetika.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.