Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

En nyttig lunch leder inte till onyttig middag

Nästan nio av tio svenskar anser att lunchen är dagens viktigaste måltid. Åtta av tio skulle regelbundet äta en nyckelhålsmärkt lunch på restaurang om det var billigare.
Publicerad
Det enligt en undersökning som Synovate gjort på uppdrag av Lunchfrämjandet.
87 procent av de 500 yrkesverksamma svenskar mellan 20 och 60 år som intervjuats anser att lunchen är viktig eller mycket viktig.
Den genomsnittliga lunchtiden är 36 minuter men kvinnor tar kortare lunch än män, sex av tio i högst 30 minuter.
Längst lunch, i genomsnitt drygt 40 minuter, tar de som åker hem för att äta.
Var tredje tillfrågad äter i stället hemlagad mat i lunchrummet tre till fem dagar i veckan.
Men även här finns könsskillnader. Medan nära hälften av kvinnorna äter mat som tillagats i hemmet gör endast en dryg femtedel av männen det.
Flest restaurangbesökare finns inte oväntat bland de högutbildade och välavlönade männen i städerna.
Lunch på enklare caféer, från korvkiosker och i form av snabbmat äts oftare av egna företagare och av dem som högst har en gymnasieutbilding.
Bland dem som äter lunch i hemmet är egna företagare och anställda mellan 51 och 60 överrepresenterade.
Studien visar också att 44 procent kompenserar en onyttig lunch genom att äta en nyttigare middag, medan endast 10 procent kompenserar en hälsosam lunch genom att äta en onyttig middag.
- Man brukar säga att de som äter en hälsosam lunch kompenserar det genom att äta en onyttig middag, att det blir en nolleffekt. Men vår undersökning visar att det inte är så, säger Jan Borg, projektledare på Lunchfrämjandet.
Åtta av tio uppger att de regelmässigt skulle välja att äta nyckelhålsmärkt mat till lunch om den var 25 procent billigare.
Enligt de tidigare undersökningar Lunchfrämjandet gjort framgår att kvinnor är mer hälsomedvetna än män och att de sistnämnda också är svårare att påverka.
- Kontentan av undersökningen är att lunchen är dagens viktigaste måltid och om vi får arbetstagarna att äta bättre på lunchen så påverkas dagens näringsintag till det bättre, säger Jan Borg.
På 80-talet var arbetsgivares subvention av luncher skattefria.
Arbetsgivaren kunde exempelvis köpa lunchkuponger för 1000 kronor och låta den anställde köpa dem för halva summan utan att någon behövde betala skatt för det.
Sedan systemet avskaffades -91 är subventionerade luncher en förmån som både arbetsgivare och anställda ska betala skatt för.
När skattesubventionen togs bort minskade Rikskupongers försäljning med två tredjedelar.
- Om arbetsgivarna fick stödja sina anställdas goda matvanor på samma sätt som motion och massage, skulle det påverka folks matvanor rejält, säger Jan Borg.

ANITA TÄPP

Fotnot:
Bakom Lunchfrämjandet står bland annat Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, Hotell- och restaurangfacket, Rikskuponger och Svensk Köttinformation.





Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.