Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

"Kaffe underlättar fackligt arbete"

Kaffet har blivit dyrare. Orsaken är bland annat dåligt väder i Brasilien. Men dyrare kaffepriser får inte svenskarna att dricka mindre kaffe.
David Österberg Publicerad 4 april 2022, kl 06:00
Skummad mjölk hälls upp i kaffekopp.
Svenskar dricker näst mest kaffe i världen, slagna endast av finländarna. Foto: Anders Wiklund/TT

Priset på kaffe har stigit kraftigt det senaste året. De senaste tolv månaderna har kaffepriset ökat med ungefär 30 procent, enligt Statistiska Centralbyrån. Orsaken är främst förra årets dåliga väder i Brasilien. Odlarna drabbades först av torka och sedan av frost. Andra orsaker är ökade fraktkostnader som en följd av pandemin och en försvagad kronkurs gentemot dollarn.

Dricker näst mest kaffe i världen

Men den som tror att de ökade kaffepriserna får oss att dricka mindre kaffe tror fel. Under de senaste decennierna har priset på kaffe svängt kraftigt. Trots det har konsumtionen legat stadigt på runt tre koppar kaffe per person och dag. Svenskar dricker näst mest kaffe i världen, slagna endast av finländarna.

Mycket kaffe på jobbet

En hel del av vår kaffekonsumtion sker på jobbet. Och det finns flera fördelar med att dricka kaffe när vi ska prestera. Koffein minskar tröttheten, ökar den fysiska prestationsförmågan och den mentala vakenheten. Det finns också flera forskningsstudier som visar att den som dricker mycket kaffe har lägre risk att få diabetes.

Och som om det inte vore nog: kaffe underlättar också fackligt arbete. I alla fall om man ska tro Kollegas enkät bland några av Unionens förtroendevalda (se nedan).

Kaffeenkät 

  1. Hur många koppar kaffe dricker du under en arbetsdag?
  2. Går det fackliga arbetet lättare med en kopp kaffe eller två?
  3. Dricker du mer eller mindre kaffe när du jobbar hemifrån?
  4. Får högre kaffepriser dig att dricka mindre kaffe?
     

Martin Fridehjelm, klubbordförande Kemira Kemi

Martin Fridehjelm

1. Ungefär 6-7 koppar.

2. Det underlättar definitivt.

3. Ungefär lika mycket. Men är ibland dålig på att unna mig en kaffepaus när jag jobbar hemifrån.

4. Kaffe går inte att prioritera bort på grund av priset. Men det ska vara nybryggt kaffe, annars står jag hellre över.

 

Janette Leinonen, klubbstyrelsen AFRY

Janette Leinonen

1. Oj oj oj, nånstans mellan fem och tio blir det totalt på en dag, varav de två första hemma och resten på arbetsplatsen.

2. Allting går lättare med en kopp kaffe!

3. Nej, det har varit ungefär samma dagliga dos.

4. Nej, min smärttröskel på kaffepriset är ännu inte nådd. Tack och lov, hahaha.

 

 Erik Svedén, klubbordförande Jula

Erik Svedén

1. Tre.

2. Ja.

3. Mer (gör en termos på morgonen).

4. Nej.

 

 

Patrik Wågström, klubbordförande BAE Systems

Patrik Wågström

1. Det blir nog uppåt fem koppar.

2. Absolut!

3. Det blir nog ungefär lika mycket.

4. Nej, det gör det inte.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 6 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Så blir du bättre på att bemöta hbtqi-kollegor

Är du osäker på hur du ska bemöta arbetskamrater som är hbtqi-personer? Kollega ger tips på vad du kan tänka på, och var du kan lära dig mer.
Noa Söderberg Publicerad 30 augusti 2024, kl 06:01
Så bemöter du dina HBTQI-kollegor på jobbet
Stöd hbtqi-kollegor – tips för ett inkluderande arbetsklimat. Kollega ger konkreta råd för att skapa en tryggare arbetsmiljö och hur du kan stötta dina kollegor genom kunskap och öppen dialog. Foto: Colourbox.

Forskning visar att hbtqi-personer diskrimineras på svenska arbetsplatser – och att det kan få allvarliga konsekvenser för liv och hälsa hos den som drabbas. Oavsett om du är chef, förtroendevald eller annan anställd kan du hjälpa till att ändra på det. Det är slutsatsen i en ny guide från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Kollega ger sju konkreta tips på hur ni kan gå till väga.

Lär er nyckelbegreppen

Hbtqi står för Homosexuell, Bisexuell, Trans, Queer och Intersexvariation. Flera myndigheter och organisationer, däribland Diskrimineringsombudsmannen och RFSL, har information för den som är osäker på vad orden betyder och hur de används.

Fundera över din egen identitet

Forskning visar att flera delar av vår identitet – etnicitet, ålder, kön, sexuell läggning, könsidentitet, med mera – påverkar vår arbetsmiljö och karriärmöjligheter. Har du några sådana identitetslager som kan ha gjort det svårare, eller lättare, för dig på jobbet?

Anta inte att du vet allt om dina kollegor

Med stor sannolikhet känner du inte till den sexuella läggningen eller könsidentiteten hos alla dina kollegor och deras anhöriga. Kom ihåg det när ni talar om vardag, familj och privatliv. Acceptera alltid den könsidentitet eller sexuella läggning som en person själv uppger. Utgå samtidigt inte ifrån att alla är bekväma med att prata om sin identitet.

Säg ifrån

Markera, vänligt men bestämt, om en kollega säger kränkande eller diskriminerande saker om sina medmänniskor. Gör det även om det inte finns någon i rummet som, vad du vet, är exempelvis hbtqi. Lyssna på andras erfarenheter av vilka ord och benämningar om uppfattas kränkande. Forskning visar att ett vänligare samtalsklimat gör det enklare för hbtqi-personer att vara öppna med sin identitet, vilket i sin tur gör det lättare att må bra på jobbet.

Ta reda på hur du kan stödja dina kollegor i stunden

Den vanligaste formen av arbetsplatsdiskriminering mot hbtqi-personer sker i mötet med utomstående personer – kunder, klienter, patienter. Fundera på, och om möjligt fråga, hur du kan stötta dina kollegor i en sådan situation.

Gå igenom lokaler och klädkoder

Finns det könsneutrala toaletter? Finns det möjlighet för enskilda att byta om och duscha i avskildhet utan att det väcker uppmärksamhet? Är era klädkoder eller uniformer könsuppdelade, och finns det i så fall möjlighet att göra dem mer neutrala?

Prata om inkludering

Genom att hålla ordnade, schemalagda samtal om inkluderingsfrågor kan det bli lättare att lyfta problem. Samtalen kan kretsa kring en utbildning eller extern föreläsare, eller hållas av er själva. Det är viktigt att ha en tydligt utsedd samtalsledare som kan styra, och om det blir problem också avbryta, samtalet. Samtalsfrågor och ämnen finns bland annat hos Myndigheten för arbetsmiljökunskap.