Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

"Kaffe underlättar fackligt arbete"

Kaffet har blivit dyrare. Orsaken är bland annat dåligt väder i Brasilien. Men dyrare kaffepriser får inte svenskarna att dricka mindre kaffe.
David Österberg Publicerad
Skummad mjölk hälls upp i kaffekopp.
Svenskar dricker näst mest kaffe i världen, slagna endast av finländarna. Foto: Anders Wiklund/TT

Priset på kaffe har stigit kraftigt det senaste året. De senaste tolv månaderna har kaffepriset ökat med ungefär 30 procent, enligt Statistiska Centralbyrån. Orsaken är främst förra årets dåliga väder i Brasilien. Odlarna drabbades först av torka och sedan av frost. Andra orsaker är ökade fraktkostnader som en följd av pandemin och en försvagad kronkurs gentemot dollarn.

Dricker näst mest kaffe i världen

Men den som tror att de ökade kaffepriserna får oss att dricka mindre kaffe tror fel. Under de senaste decennierna har priset på kaffe svängt kraftigt. Trots det har konsumtionen legat stadigt på runt tre koppar kaffe per person och dag. Svenskar dricker näst mest kaffe i världen, slagna endast av finländarna.

Mycket kaffe på jobbet

En hel del av vår kaffekonsumtion sker på jobbet. Och det finns flera fördelar med att dricka kaffe när vi ska prestera. Koffein minskar tröttheten, ökar den fysiska prestationsförmågan och den mentala vakenheten. Det finns också flera forskningsstudier som visar att den som dricker mycket kaffe har lägre risk att få diabetes.

Och som om det inte vore nog: kaffe underlättar också fackligt arbete. I alla fall om man ska tro Kollegas enkät bland några av Unionens förtroendevalda (se nedan).

Kaffeenkät 

  1. Hur många koppar kaffe dricker du under en arbetsdag?
  2. Går det fackliga arbetet lättare med en kopp kaffe eller två?
  3. Dricker du mer eller mindre kaffe när du jobbar hemifrån?
  4. Får högre kaffepriser dig att dricka mindre kaffe?
     

Martin Fridehjelm, klubbordförande Kemira Kemi

Martin Fridehjelm

1. Ungefär 6-7 koppar.

2. Det underlättar definitivt.

3. Ungefär lika mycket. Men är ibland dålig på att unna mig en kaffepaus när jag jobbar hemifrån.

4. Kaffe går inte att prioritera bort på grund av priset. Men det ska vara nybryggt kaffe, annars står jag hellre över.

 

Janette Leinonen, klubbstyrelsen AFRY

Janette Leinonen

1. Oj oj oj, nånstans mellan fem och tio blir det totalt på en dag, varav de två första hemma och resten på arbetsplatsen.

2. Allting går lättare med en kopp kaffe!

3. Nej, det har varit ungefär samma dagliga dos.

4. Nej, min smärttröskel på kaffepriset är ännu inte nådd. Tack och lov, hahaha.

 

 Erik Svedén, klubbordförande Jula

Erik Svedén

1. Tre.

2. Ja.

3. Mer (gör en termos på morgonen).

4. Nej.

 

 

Patrik Wågström, klubbordförande BAE Systems

Patrik Wågström

1. Det blir nog uppåt fem koppar.

2. Absolut!

3. Det blir nog ungefär lika mycket.

4. Nej, det gör det inte.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.