Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Checker ska få fler att utnyttja motionsbidrag

Friskvårdschecken, motionens motsvarighet till rikskuponger, lanseras i början av mars. Tanken är att underlätta administration och få fler anställda att utnyttja friskvårdspengen som arbetsgivare erbjuder.<br />
Publicerad
- Mellan 20 och 30 procent utnyttjar friskvårdspengarna. Oftast är det de redan frälsta. Med ett fysiskt verktyg tror vi att fler vågar prova på att motionera, säger Henrik Ahlén, vd för Friskvårdschecken.
Han är Sif Eget-medlem och har startat företaget tillsammans med fyra kollegor.
Checkerna, à 250 kronor styck, kan utnyttjas hos godkända friskvårdsleverantörer. Hittills har företaget knutit upp bland andra Friskis & Svettis, Axelsons massage och GI Viktkoll.
- Det är många som inte har insett att friskvårdspengarna omfattar mer än vanlig fysisk träning som att lyfta skrot. Man kan bestämma sig för att man vill bowla, gå på yoga eller rökavvänjning också. Vi vill att det ska vara så få barriärer som möjligt, säger Henrik Ahlén.
Enligt honom kommer friskvårdschecken att underlätta administrationen för både arbetsgivare och anställda. Man slipper hålla reda på kvitton och lägga ut pengar.
- Det är så oerhört förmånliga skattevillkor för motionsbidrag, så det är dumt att inte använda det.
Men om fler använder motionsbidragen blir det ju dyrare för arbetsgivaren?
- Det är pengar som är avsatta för det här ändamålet. Personalchefer och friskvårdspersonal på företagen vill att pengarna utnyttjas, så det finns ingen motsättning. Alla tjänar på det, säger Henrik Ahlén.
Kostnaderna står friskvårdsindustrin för. När checkerna löses in tar bolaget en provision.
- Vi ska få branschen att växa. Om fler kommer ut och motionerar kommer de också att tjäna på det, säger Henrik Ahlén.
Styrelsen befolkas av flera näringslivsprofiler: Sören Gyll, Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist, som tidigare arbetade med hälsofrågor på Svenskt Näringsliv och
Torsten Håkansta, vd på Falck Security, tidigare Rikskuponger.
Friskvårdschecken kommer att inleda sin verksamhet i Stockholm, Göteborg och Malmö, men där det finns intresserade arbetsgivare kommer man att knyta upp friskvårdsleverantörer.
- Vi har inget direkt mål uppsatt, men om vi kan öka från 20-30 procent som använder pengarna till 50 procent har vi ändå fördubblat andelen, säger Henrik Ahlén.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.