Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Brister i arbetsmiljön för inhyrd personal

Det finns brister i arbetsmiljöarbetet för bemanningsanställda. Tre av fyra arbetsställen måste åtgärda problem efter Arbetsmiljöverkets riktade inspektioner.
David Österberg Publicerad
Dean Drobot/Colourbox.com
Det finns en otrygghet i att komma till ett kundföretag och inte veta om man får stanna, säger Johnny Håkansson på Unionen. Dean Drobot/Colourbox.com

Under 2017 genomför Arbetsmiljöverket riktade inspektioner mot bemanningsbranschen. Anledningen är att inhyrd personal oftare än andra är utsatta för risker på jobbet. Det beror på bristande introduktion, korta anställningstider och att de ofta arbetar på olycksdrabbade arbetsplatser, enligt Arbetsmiljöverket.

Hittills har myndigheten gjort 650 inspektioner och hittat brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet på tre av fyra arbetsställen. Det rör sig främst om att arbetsplatserna saknar rutiner för riskbedömning eller att de skriftliga rutiner som finns inte fungerar i praktiken.

Det förvånar inte Johnny Håkansson, teamchef på Unionens avtalssektion.

– Så brukar det se ut. Men de brister som Arbetsmiljöverket lyfter fram rör i första hand LO-kollektivet. Många bemanningsanställda är yngre, får dålig introduktion och drabbas sedan av arbetsplatsolyckor. Men det betyder inte att det inte finns arbetsmiljöproblem även för inhyrda tjänstemän. Det handlar bland annat om psykosociala faktorer. Det finns till exempel en otrygghet i att komma till ett kundföretag och inte veta om man får stanna. Kundföretaget har rätt att skicka hem den som är inhyrd och be om att få en annan person, säger han.

Ansvaret för arbetsmiljön ligger både hos det företag som hyr ut personalen och det företag som hyr in personalen.

– Arbetsgivare som hyr in personal har ett särskilt arbetsmiljöansvar eftersom de har arbetsledaransvaret och det konkreta arbetet utförs hos dem. Men i många fall görs ingen tillräcklig riskgenomgång när ny personal kommer in på en arbetsplats, säger Heli Aarnipuro, nationell samordnare för Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats.

Det förekommer också att bemanningsföretagen inte undersöker arbetsmiljön på kundföretagen. Heli Aarnipuro anser att kund- och bemanningsföretag behöver ha ett tätare samarbete före, under och efter uthyrningsperioden för att kunna arbeta med arbetsmiljöfrågorna.

All anställd personal, inklusive bemanningsanställda, omfattas av Arbetsmiljölagen. Ut- och inhyrande företag ska tillsammans bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete och där är introduktionen en viktig del, enligt Arbetsmiljöverket.

Att ansvaret för arbetsmiljön är delat kan innebära svårigheter, enligt Johnny Håkansson. Men branschen arbetar med frågan.

– Under våren har Almega, tillsammans med Unionen och Prevent, tagit fram en checklista med frågor som bemannings- och kundföretag bör ställa sig inför en uthyrning.

Tar bemanningsbranschen frågor om arbetsmiljö på allvar?
 Ja, det tycker jag. Deras resurs är ju att hyra ut personal. Om personalen mår dåligt fungerar det inte och då tjänar bemanningsföretagen inga pengar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.