Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

9 tecken på att du hatar ditt jobb

Huvudvärk, minskad sexlust och ständiga förkylningar. Att vantrivas på jobbet får allvarliga konsekvenser för hälsan.
David Österberg Publicerad
Kvinna ligger vaken i säng och stirrar upp i taket.
Sömnlöshet är ett av de vanligaste tecknen på att du vantrivs på jobbet eller är stressad. Men även minskad sexlust. Foto: Colourbox

De flesta av oss har perioder när det är tufft att gå till jobbet. Det kan exempelvis handla om stress, tristess eller konflikter i arbetsgruppen. Om problemen är kortvariga klarar vi oftast av dem bra, men att under lång tid ha det tufft på jobbet sliter allvarligt på hälsan.

Den amerikanska tidningen Huffington Post har gått igenom forskning om hur stress och vantrivsel på jobbet påverkar oss. Listan visar tydligt att det är förenat med stor fara att inte ta sin jobbsituation på allvar.

1. Sömnproblem

Ett av de vanligaste tecknen på att man har det tufft på jobbet är att man antingen har svårt att somna eller vaknar för tidigt.

2. Huvudvärk

Musklerna spänns hos den som upplever att arbetsplatsen är ett farligt ställe. Spända muskler kan i sin tur leda till huvudvärk.

3. Muskelsmärtor

Vid hotfulla situationer flödar adrenalin och andra stresshormoner genom kroppen.

– Vi är hela tiden på spänn, redo att reagera på en obehaglig chef eller medarbetare, säger psykologen Monique Reynolds till tidningen.

Att exempelvis skriva mejl med spända axlar och käkar kan orsaka smärtor i musklerna.

4. Mental ohälsa

Den som redan har psykiska problem riskerar att bli sämre av stress och orättvisor på jobbet. En forskningsgenomgång från 2012 fann samband mellan orättvisor på arbetsplatser och depressioner och överätande.

5. Sjukdom

Kronisk stress ger sämre immunförsvar, vilket exempelvis kan leda till ständiga förkylningar.

6. Minskad sexlust

Att ta med sig jobbet hem och att hela tiden känna sig stressad kan ge minskad sexlust.

– Vi måste känna oss avkopplade för att kunna känna lust. Dessutom uppger många att de inte har tid att ha sex, säger Monique Reynolds.

7. Trötthet

Att ha det tufft på jobbet kan leda till en typ av trötthet som inte försvinner trots att man sover. Och risken är att tröttheten blir till en ond spiral.

– Du känner dig slutkörd för att du har jobbat för mycket och du jobbar för mycket för att du känner dig slutkörd, säger Jeffrey Pfeffer, forskare vid Stanford university.

8. Magproblem

Matsmältningsbesvär, förstoppning och uppblåsthet kan hänga samman med stress.

9. Ändrad aptit

Långvarig stress leder till ökad utsöndring av kortisol. Det kan i sin tur leda till ökad hunger vilket kan göra att vi äter för mycket.

Frågan är då om det finns något vi kan göra åt problemen? Jodå, forskarna som Huffington Post har pratat med uppmanar alla att se till att hitta tid för återhämtning och att försöka förändra sitt sätt att tänka på jobbet. Men ibland räcker inte det. Enligt Jeffrey Pfeffer kan enda vägen ut vara att säga upp sig.

– Man måste åtgärda grundproblemet, inte bara symptomen, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Kolla! En berg- och dalbana – på kontoret

Från pojkdröm till verklighet. På reklambyrån The Great Exhibition har medarbetarna skapat en fullskalig berg- och dalbana – genom kontoret. Arbetet med åkattraktionen har förbättrat sammanhållning, arbetsglädje och kreativitet.
Ola Rennstam Publicerad 13 december 2024, kl 06:01
Berg- och dalbana på kontoret till vänster. Till höger ägaren Petter Kukacka.
Kreativ arbetsmiljö. The Great Exhibition har skapat världens första berg- och dalbana på ett kontor. Den 60 meter långa banan ger både pirr i magen och ökad arbetsglädje, menar ägaren Petter Kukacka. Foto: Anders G. Warne.

Att reklambyråer och andra kreativa verksamheter gärna etablerar sig i gamla fabrikslokaler med högt i tak och stora fönsterpartier är inte så ovanligt. Men att de bygger upp en 60 meter lång berg- och dalbana – som passerar över mötesrum och genom personalmatsalen – är inte riktigt lika vanligt. Faktum är att åkattraktionen på The Great Exhibitions kontor är den första i sitt slag i världen. Idén har bolagets ägare Petter Kukacka haft sedan han var barn.

– Jag har alltid varit intresserad av berg- och dalbanor och allt som går på räls. Redan i våra tidigare lokaler hade vi lösa tankar på en mindre variant men det föll på grund av den låga takhöjden, här har vi nästan fem meter i tak, berättar han.

Komplicerat och dyrt

Det är ett år sedan som företaget flyttade till den tusen kvadratmeter stora lokalen i Liljeholmen och Petter Kukacka kunde börja förverkliga sin dröm. Han understryker att arbetet har varit ett teamwork från första början och engagemanget från medarbetarna helt enormt.

– Jag är nog den som jobbat minst med det här. Vi har tagit hjälp av massor av människor, men vi har ritat och projekterat allt själva, säger han.

 

Att bygga en berg- och dalbana är dock inget man gör på en förmiddag. Tvärtom skulle det visa sig vara riktigt komplicerat – och dyrt. Efter att ha gjort en första skiss kontaktade The Great Exhibition en expert i USA vars synpunkter kring säkerheten ledde till nya insikter. En broingenjör i Sverige räknade på hållfasthet, dimensionering av stålkonstruktionen och gjorde ritningar. Men när byrån började begära in prisförslag fick man en riktig kalldusch.

– Vi fick offerter från specialister på berg- och dalbanor i Tyskland och USA på 25-30 miljoner kronor. Det var givetvis långt över vår budget, säger Petter Kukacka.

Byggdes av pariserhjulsfabrik i Kina

Många hade nog gett upp vid det här laget, men inte personalen på The Great Exhibition. En av Petters kompisar, som är baserad i Kina, hörde sig för hos olika fabriker i landet och fick kontakt med Kinas största tillverkare av pariserhjul. Priset kunde reklambyrån acceptera och det blev en affär – trots osäkerheten om kineserna verkligen förstått vad man ville ha.

– Det var en chansning för det var en väldigt otydlig deal och det uppstod en del språkförbistringar men allt har flutit på felfritt, säger Petter Kukacka.

Under slutet av processen besökte man fabriken i Kina för att säkerställa att de tillverkat det man beställt och säkerställa kvaliteten på svetsfogar och konstruktion.

Ger rejält pirr i magen

I slutet av juni kom den fyra ton tunga konstruktionen till Liljeholmen i en stor container. Strax därpå anlände ett par kinesiska experter som monterade berg- och dalbanan i kontorsmiljön. Berg- och dalbanans vagn konstruerade designstudion på egen hand och den 25:e oktober – efter ett års intensivt arbete – var det premiär. Till allas lättnad fungerade allt perfekt. Och det gör den även när Kollega får ta en provtur:

Åkturen börjar brant och långsamt, ackompanjerat av ett rejält oväsen. Banan löper därefter ovanpå mötesrum och kök innan vagnen störtdyker genom matsalen och det öppna kontorslandskapet. Det är över på mindre än en minut och bjuder på rejält pirr i magen. Dessutom tas ett foto som printas ut vid åkturens slut – precis som på vilken nöjespark som helst.

Berg- och dalbana på kontor.
Berg- och dalbanan tillverkades av en pariserhjulfabrik i Kina och skeppades till Sverige i början av sommaren. Foto: Ola Rennstam

Hur mycket används berg- och dalbanan dagligdags?
– Det är inte så att vi hoppar in och åker varje dag. Men den är så klart igång när vi har afterwork, och kunder och anställdas barn vill jättegärna komma hit och åka.

Vad har den betytt för arbetsplatsen? 
– Processen att skapa detta tillsammans har varit väldigt rolig och ett fantastiskt sätt att få den här arbetsplatsen att komma samman på ett annat vis än tidigare. Arbetet med att designa och driva projektet har tvingat oss att utmana oss själva. Det kan verka tramsigt men jobbar man kreativt är det viktigt att underhålla den ådran. Stoltheten är stor över att banan nu står här och att allt faktiskt fungerar.

– Inledningsvis hördes en del – fullt rimliga – invändningar från medarbetarna om varför vi skulle göra det här och det kom upp farhågor om att ljudet skulle störa. Det uppstod en spännande diskussion om vad en arbetsplats egentligen är och om hur mycket tid vi spenderar på jobbet.

Hur landade ni i namnet ”Frontal Lobe”?
– Frontalloben är den del av hjärnan som utvecklas sist och som gör att man blir rationell. Det är en anspelning på att man i vårt kreativa yrke kanske ska ta bort lite av sina rationella tankar då och då.

berg- och dalbanans vagn
Premiärturen på Great Exhibitions kontor i Liljeholmen ägde rum den 25 oktober - efter ett års intensivt arbete. Foto: Ola Rennstam

Fakta - The Great Exhibition

Designstudio/reklambyrå som drivs av Petter Kukacka sedan femton år tillbaka. Bolaget har ett tiotal anställda och producerar bland annat reklamfilm.

The Frontal Lobe: Berg- och dalbana, cirka 60 meter räls och når en topphastighet på 30 km/h. Banan löper runt reklambyråns kontor i Liljeholmen utanför Stockholm.