Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

9 tecken på att du hatar ditt jobb

Huvudvärk, minskad sexlust och ständiga förkylningar. Att vantrivas på jobbet får allvarliga konsekvenser för hälsan.
David Österberg Publicerad
Kvinna ligger vaken i säng och stirrar upp i taket.
Sömnlöshet är ett av de vanligaste tecknen på att du vantrivs på jobbet eller är stressad. Men även minskad sexlust. Foto: Colourbox

De flesta av oss har perioder när det är tufft att gå till jobbet. Det kan exempelvis handla om stress, tristess eller konflikter i arbetsgruppen. Om problemen är kortvariga klarar vi oftast av dem bra, men att under lång tid ha det tufft på jobbet sliter allvarligt på hälsan.

Den amerikanska tidningen Huffington Post har gått igenom forskning om hur stress och vantrivsel på jobbet påverkar oss. Listan visar tydligt att det är förenat med stor fara att inte ta sin jobbsituation på allvar.

1. Sömnproblem

Ett av de vanligaste tecknen på att man har det tufft på jobbet är att man antingen har svårt att somna eller vaknar för tidigt.

2. Huvudvärk

Musklerna spänns hos den som upplever att arbetsplatsen är ett farligt ställe. Spända muskler kan i sin tur leda till huvudvärk.

3. Muskelsmärtor

Vid hotfulla situationer flödar adrenalin och andra stresshormoner genom kroppen.

– Vi är hela tiden på spänn, redo att reagera på en obehaglig chef eller medarbetare, säger psykologen Monique Reynolds till tidningen.

Att exempelvis skriva mejl med spända axlar och käkar kan orsaka smärtor i musklerna.

4. Mental ohälsa

Den som redan har psykiska problem riskerar att bli sämre av stress och orättvisor på jobbet. En forskningsgenomgång från 2012 fann samband mellan orättvisor på arbetsplatser och depressioner och överätande.

5. Sjukdom

Kronisk stress ger sämre immunförsvar, vilket exempelvis kan leda till ständiga förkylningar.

6. Minskad sexlust

Att ta med sig jobbet hem och att hela tiden känna sig stressad kan ge minskad sexlust.

– Vi måste känna oss avkopplade för att kunna känna lust. Dessutom uppger många att de inte har tid att ha sex, säger Monique Reynolds.

7. Trötthet

Att ha det tufft på jobbet kan leda till en typ av trötthet som inte försvinner trots att man sover. Och risken är att tröttheten blir till en ond spiral.

– Du känner dig slutkörd för att du har jobbat för mycket och du jobbar för mycket för att du känner dig slutkörd, säger Jeffrey Pfeffer, forskare vid Stanford university.

8. Magproblem

Matsmältningsbesvär, förstoppning och uppblåsthet kan hänga samman med stress.

9. Ändrad aptit

Långvarig stress leder till ökad utsöndring av kortisol. Det kan i sin tur leda till ökad hunger vilket kan göra att vi äter för mycket.

Frågan är då om det finns något vi kan göra åt problemen? Jodå, forskarna som Huffington Post har pratat med uppmanar alla att se till att hitta tid för återhämtning och att försöka förändra sitt sätt att tänka på jobbet. Men ibland räcker inte det. Enligt Jeffrey Pfeffer kan enda vägen ut vara att säga upp sig.

– Man måste åtgärda grundproblemet, inte bara symptomen, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.