Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

9 tecken på att du hatar ditt jobb

Huvudvärk, minskad sexlust och ständiga förkylningar. Att vantrivas på jobbet får allvarliga konsekvenser för hälsan.
David Österberg Publicerad
Kvinna ligger vaken i säng och stirrar upp i taket.
Sömnlöshet är ett av de vanligaste tecknen på att du vantrivs på jobbet eller är stressad. Men även minskad sexlust. Foto: Colourbox

De flesta av oss har perioder när det är tufft att gå till jobbet. Det kan exempelvis handla om stress, tristess eller konflikter i arbetsgruppen. Om problemen är kortvariga klarar vi oftast av dem bra, men att under lång tid ha det tufft på jobbet sliter allvarligt på hälsan.

Den amerikanska tidningen Huffington Post har gått igenom forskning om hur stress och vantrivsel på jobbet påverkar oss. Listan visar tydligt att det är förenat med stor fara att inte ta sin jobbsituation på allvar.

1. Sömnproblem

Ett av de vanligaste tecknen på att man har det tufft på jobbet är att man antingen har svårt att somna eller vaknar för tidigt.

2. Huvudvärk

Musklerna spänns hos den som upplever att arbetsplatsen är ett farligt ställe. Spända muskler kan i sin tur leda till huvudvärk.

3. Muskelsmärtor

Vid hotfulla situationer flödar adrenalin och andra stresshormoner genom kroppen.

– Vi är hela tiden på spänn, redo att reagera på en obehaglig chef eller medarbetare, säger psykologen Monique Reynolds till tidningen.

Att exempelvis skriva mejl med spända axlar och käkar kan orsaka smärtor i musklerna.

4. Mental ohälsa

Den som redan har psykiska problem riskerar att bli sämre av stress och orättvisor på jobbet. En forskningsgenomgång från 2012 fann samband mellan orättvisor på arbetsplatser och depressioner och överätande.

5. Sjukdom

Kronisk stress ger sämre immunförsvar, vilket exempelvis kan leda till ständiga förkylningar.

6. Minskad sexlust

Att ta med sig jobbet hem och att hela tiden känna sig stressad kan ge minskad sexlust.

– Vi måste känna oss avkopplade för att kunna känna lust. Dessutom uppger många att de inte har tid att ha sex, säger Monique Reynolds.

7. Trötthet

Att ha det tufft på jobbet kan leda till en typ av trötthet som inte försvinner trots att man sover. Och risken är att tröttheten blir till en ond spiral.

– Du känner dig slutkörd för att du har jobbat för mycket och du jobbar för mycket för att du känner dig slutkörd, säger Jeffrey Pfeffer, forskare vid Stanford university.

8. Magproblem

Matsmältningsbesvär, förstoppning och uppblåsthet kan hänga samman med stress.

9. Ändrad aptit

Långvarig stress leder till ökad utsöndring av kortisol. Det kan i sin tur leda till ökad hunger vilket kan göra att vi äter för mycket.

Frågan är då om det finns något vi kan göra åt problemen? Jodå, forskarna som Huffington Post har pratat med uppmanar alla att se till att hitta tid för återhämtning och att försöka förändra sitt sätt att tänka på jobbet. Men ibland räcker inte det. Enligt Jeffrey Pfeffer kan enda vägen ut vara att säga upp sig.

– Man måste åtgärda grundproblemet, inte bara symptomen, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Våga fråga om självmordstankar

Vi måste våga prata om självmord och psykisk ohälsa för att minska stigmat. Våga fråga varandra om hur vi mår. Alternativet är tystnad – och den kan vara livsfarlig. Det menar psykologen Anna Lagerblad.
Petra Rendik Publicerad 10 september 2025, kl 15:00
Psykologen Anna Lagerblad
Många som har självmordstankar eller har försökt ta sitt liv är i arbetsför ålder och går till jobbet trots sitt mående. Därför kan arbetsplatsen vara en viktig arena för att fånga upp medarbetare som inte mår bra, anser psykologen Anna Lagerblad. Foto: Privat /Stina Stjernkvist/TT

Varje år avslutar cirka 1 500 personer sina liv. Ungefär lika många försöker begå självmord men överlever. Många fler tänker tanken. Psykisk sjukdom, depression, ångest och kritiska livshändelser som skilsmässa, uppsägning, ekonomiska svårigheter eller sjukdom ökar risken för suicid.

För den som aldrig drabbats av psykisk ohälsa kan det vara svårt att förstå hur någon självmant vill dö. Önskan att överleva är stark hos oss människor, det krävs mycket för att gå emot den kraften, förklarar Anna Lagerblad, psykolog på Capio Ångest och Depression i Stockholm.

– Men när någon mår så pass dåligt kan självmord uppfattas som en lösning på problemen. Det är den deprimerade hjärnans logik, men det är också en permanent lösning på temporära problem, säger Anna Lagerblad.

Inom psykiatrin pratar man ibland om den suicidala krisens tre O:n. Den psykiska smärtan är så pass outhärdlig att man helt enkelt inte står ut längre.

– Det andra är att problemen känns ofrånkomliga, du ser ingen lösning. Det tredje är att lidandet känns oändligt, du tappar hoppet och ser ingen ljusning i tunneln, säger Anna Lagerblad.

Självmordstankar i arbetsför ålder

Många som har självmordstankar eller har försökt ta sitt liv är i arbetsför ålder. Långt ifrån alla är sjukskrivna, utan man går till jobbet trots sitt mående. Därför kan arbetsplatsen vara en viktig arena för att fånga upp medarbetare som inte mår bra.

– Kollegor följer varandra över tid och kan upptäcka förändringar i beteendet. Vid en depression är det också vanligt att isolera sig. Kanske är arbetskamraterna de enda man faktiskt träffar, säger Anna Lagerblad.

Självmordstankar syns inte på utsidan men det finns tecken att vara uppmärksam på. Kollegan kanske börjar dra sig undan fikaraster, har svårare att klara av sitt arbete, har humörsvängningar och mycket korttidsfrånvaro.

Vad kan man som kollega göra då?

– Fråga: ”Hur mår du? Jag saknade dig på fikat i dag.” Var modig och fortsätt fråga om magkänslan säger att det är något som inte stämmer. Ta dig också tid att lyssna utan att döma eller komma med lösningar, säger Anna Lagerblad.

Rädsla att prata om självmord

Det finns en rädsla att det skulle kunna vara farligt att prata om självmord för att det skulle trigga personen att ta sitt liv. Men det är i själva verket tvärtom, studier visar att det i stället kan förebygga självmord.

– Är man deprimerad smalnar perspektivet av. Att då få sätta ord på sitt mående och formulera sig inför någon utomstående kan ge större perspektiv och distans.

Ska jag fråga om kollegan funderar på att ta sitt liv?

– Det kan vara lite svårt att göra om man inte står varandra nära. Huvudansvaret för det ligger på vården. Har man tankar på att ta sitt liv är det ett tecken på allvarlig psykisk ohälsa som kräver professionell behandling, säger Anna Lagerblad.

Som kollega och ännu mer som chef kan du däremot hjälpa personen att söka vård eftersom det kan vara jobbigt att ta det första steget. Och som chef har du ett ansvar både för att förebygga psykisk ohälsa och för att stötta medarbetare som likt Malin i artikeln här intill återvänder till jobbet efter självmordsförsök och längre sjukskrivning.

Tystnad på jobbet kan vara livsfarlig

Som chef kan du också tänka på vilket klimat som ska råda på arbetsplatsen, tycker Anna Lagerblad. En trygg miljö signalerar att vi är här för att göra vårt jobb, men vi är också människor och livet kan slå hårt mot oss alla. Det är inget skamligt som måste döljas eller tystas ner.

– Chefer behöver bli bättre på att våga ta obehagliga samtal. Det duger inte att som chef vara rädd för att prata om psykisk ohälsa för då uppstår en tystnad som i värsta fall kan vara livsfarlig.