Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Tryggade jobb på Saab

Brasiliens köp av 36 Jas Gripen tryggar jobben en lång tid framöver på Saab i Linköping. Och köpet kan dessutom få ringar på vattnet.
- Nu är vi på banan igen, säger Jan Kovacs, som är Unionens klubbordförande på Saab.
Lina Björk Publicerad
Zdeněk Malý /Colourbox
Orden är värd sammanlagt 39,3 miljarder kronor. För de 13 000 anställda inom Saabkoncernen, är det ett glädjande besked. Zdeněk Malý /Colourbox

Förhandlingar mellan Saab och Brasiliens försvarsdepartement har pågått sedan december förra året. Men nu står det klart, Saab ska producera 36 Gripenplan, samt bistå Brasilien med stöd och underhållssystem. En order som är värd sammanlagt 39,3 miljarder kronor. För de 13 000 anställda inom Saabkoncernen, är det ett glädjande besked.

- För oss betyder det här förhoppningsvis fler arbetstillfällen, framför allt i Linköping där vi bygger planen. Som det ser ut i dag så är anställda som jobbar med produktion och utveckling väldigt hårt pressade och med det nya avtalet kommer det att bli ännu mer jobb, och då ser vi ingen annan väg än att ta in mer personal, säger Jan Kovacs.

I kontraktet står dock att själva byggandet ska ske i både Sverige och Brasilien så hur många arbetstillfällen som skapas i Sverige är svårt att förutse. En Gripen-fabrik ska byggas i anslutning till den brasilianska flygplansjätten Embraers anläggningar utanför São Paulo. Man räknar med att de första planen kommer att stå klara 2018. Leveranserna från Sverige till Brasilien ska ske mellan 2019 och 2024.

Att affären med Brasilien gick i hamn var särskilt glädjande då man i maj gick miste om en stor affär med Schweiz. Politikerna ville då köpa 22 Gripenplan från Sverige, men i en folkomrösning sade väljarna nej. Ett stort bakslag både för försvarskoncernen Saab och deras anställda.

- Alla tycker att det är skönt att den här affären gick i lås.  Med tanke på vad som hände i våras har vi inte vågat hoppas på för mycket, säger Jan Kovacs.

Och försäljningen av Gripenplanen kan få ringar på vattnet. Enligt uppgifter till Sveriges Radio räknar Brasilien med att stå för vidare försäljning i Sydamerika.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.