Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Teknikmagasinet ansöker om konkurs

Butikskedjan Teknikmagasinet avbryter sin företagsrekonstruktion och ansöker om konkurs. Men det finns aktörer som är intresserade av att ta över verksamheten.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Bertil Ericson/TT
Teknikmagasinet har omkring 600 anställda i Norden. Bertil Ericson/TT

På onsdagen lämnade butikskedjan Teknikmagasinet, som har över 130 butiker spridda i hela Norden, in en ansökan om konkurs. Företaget har länge dragits med ekonomiska problem. 2017 inleddes en rekonstruktion, som avbröts när en ny ägare gick in med kapital. Men i juni 2019 krisade ekonomin åter och det blev nödvändigt med ännu en rekonstruktion - som dock inte kunde rädda verksamheten.

”Efter förhandlingar med kunder, finansiärer och intressenter kan styrelsen konstatera att förutsättningar för lyckad rekonstruktion ej längre finns och att bolaget saknar möjlighet att betala sina skulder”, skriver företaget i sin konkursansökan, enligt Dagens Nyheter.

För att få ordning på ekonomin har prylkedjan stängt olönsamma butiker och satsat på mobilreparationer. Men åtgärderna räckte alltså inte till.

”Under 2019 har Teknikmagasinet genomfört en nysatsning och på kort tid blivit Nordens största mobilreparatör. Butikshandeln har dock drabbas av en fortsatt sjunkande omsättning och stigande hyror – samtidigt som en försvagad svensk krona har fördyrat varuinköpen från utlandet”, skriver bolaget i ett pressmeddelande enligt Dagens Handel.

Vd Ulrika Göransson har dock förhoppningar om att verksamheten kan leva vidare genom att överlåtas till en annan aktör.

– I dag finns intressenter. Min förhoppning är att vi kan leva vidare, säger hon till TT.

Prylkedjan har omkring 600 anställda i Norden. På en fråga från TT vad som händer med dem svarar Ulrika Göransson.

– Det följer normala gången, men jag kan inte uttala mig utan sådana frågor måste tas med konkursförvaltaren.

Mikael Svensson, ombudsman på Unionen, har heller ingen information om vad som händer med de anställda. Men han ser positivt på uppgifterna om att det ska finnas en intressent som eventuellt är beredd att ta över verksamheten.

– Så länge det finns en intressent finns det hopp för de anställda.  Men det är en tuff situation för personalen, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.