Hoppa till huvudinnehåll
Klimat

Studenter kräver att arbetsgivarna tar klimatansvar

Svenska studenter kräver att företagen sätter ekologisk hållbarhet i centrum för sin verksamhet – annars går de bort som arbetsgivare. Men många företag kan få svårt att leva upp till kraven.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 11 mars 2019, kl 09:37
Fredrik Sandberg / TT
Studenter på svenska universitet och högskolor har lanserat ett manifest som kräver att företag sätter ekologisk hållbarhet i centrum. Fredrik Sandberg / TT

I höstas uppmanade franska studenter i ett manifest företag och regeringar att ta sitt ansvar och aktivt arbeta för en hållbar värld. Den 3 december, i samband med FN:s klimatmöte i polska Katowice, lanserade svenska studenter sin version av manifestet. I manifestet kräver studenterna att företag, myndigheter och organisationer sätter ekologisk hållbarhet i centrum för sin verksamhet, för att vara aktuella som framtida arbetsgivare.

Läs också: 3 företag om studenternas klimatkrav

– Som studenter har vi makt att påverka våra framtida arbetsgivare eftersom det är brist på kompetent arbetskraft i Sverige. Vi vill utnyttja vår makt genom att endast söka oss till arbetsgivare som delar våra värderingar. Många av oss vill arbeta för en hållbar framtid. Men ju närmare arbetsmarknaden vi kommer inser vi att många av de företag och arbetsplatser vi kan hamna på inte alls bidrar till omställningen i den mån som krävs. Väldigt få gör sitt för att nå 1,5-gradersmålet, säger Sally Bohlin, som läser maskinteknik på KTH och är en av initiativtagarna till studentmanifestet.

Studenterna definierar inte ekologisk hållbarhet i manifestet. Men enligt Sally Bohlin innebär det att ekosystem bevaras och att jordens system inte utsätts för större påfrestningar än att de kan återhämta sig.

– Vi vill bevara klimatet och naturlivet så att framtida generationer får samma möjligheter till ett gott liv och till användning av naturkapital som vi.

Mattias Goldmann, vd för den gröna tankesmedjan Fores, räknar med att manifestet får genomslag i näringslivet.

– Det är sällan lagstiftning och kundkrav som driver företagen i klimatfrågan. Det gör däremot befintliga och kommande medarbetare, som säger att det inte spelar någon roll hur mycket företagen lockar med i lönekuvertet – om de inte har tillräckligt vassa klimatmål har de ingen chans att rekrytera dem.

Det råder i dag brist på arbetskraft i en mängd branscher i stora delar av landet.

– Att i det läget som företag veta att vi kommer att ratas av de bästa och de brightaste om vi inte är en del av klimatlösningen är den tydligaste signal som näringslivet kan få, säger Mattias Goldmann.

Men hur agerar studenterna den dag konjunkturen vänder och det finns färre jobb att söka. Tackar de då nej till arbetsgivare som inte delar deras värderingar?

– Det blir kompromisser. För mig är det viktigaste att företaget visar en vilja till förändring, de behöver inte vara perfekta från början. Vi ställer hårda krav på arbetsgivarna, men vi är snart utexaminerade och vill bidra med vår kunskap för att hitta lösningar på resan mot ett hållbart samhälle, säger Sally Bohlin.

Men Mattias Goldmann tror att det även under en lågkonjunktur blir konkurrens om den mest kvalificerade arbetskraften och att företagen måste vässa sitt klimatarbete för att inte gå miste om duktiga medarbetare.

– De bästa kommer att kunna välja och vraka även i en vikande konjunktur. Företagen riskerar att gå miste om spetskompetens om de inte är en tydlig del av klimatlösningen, säger han.

I en debattartikel i DN skärpte studenterna kraven och uppmanade bland annat företagen att minska sina koldioxidutsläpp med 16 procent per år, vilket uppges vara en förutsättning för att uppnå 1,5-gradersmålet, det vill säga att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader.

– Företagen skulle behöva sätta en koldioxidbudget per år och jobba på allvar med att minska utsläppen. Jag förstår att det är en stor utmaning för industriföretagen att ställa om hela sin produktion. Men vad är alternativet. Vi kan inte låta världen gå under, säger Sally Bohlin.

Hur företagen konkret ska arbeta för att minska sin klimatpåverkan beror på deras verksamhet.

– Industriföretagen står för en stor del av Sveriges utsläpp. De måste fundera över hur de kan ställa om sin produktion så att den blir mer hållbar. För företag som inte har så stora utsläpp från den egna verksamheten handlar det om att minska resandet, säger Sally Bohlin.

Hur ser då arbetsgivarorganisationerna på de krav som studenterna ställer?

Maria Sunér Fleming, ansvarig för energi- och klimatfrågor på Svenskt Näringsliv, är positiv till att studenterna är engagerade i miljöfrågan och ställer krav på företagen. Men att minska koldioxidutsläppen med 16 procent per år är inte möjligt för alla branscher, enligt henne.

– Vissa branscher kan kanske klara det. För andra blir det betydligt mer utmanande. Men det finns inga större företag i Sverige med självaktning som inte har klimatmål. De har kanske valt att minska utsläppen i en takt som passar den egna verksamheten. Det måste man ha respekt för, säger hon.

Som exempel anger Maria Sunér Fleming stålindustrin, den industrin i Sverige som enskilt släpper ut mest och där det i dagsläget inte finns någon teknologi för att ta bort utsläppen.

– För stålindustrin finns inget sätt att minska utsläppen med 16 procent per år. Men det pågår ett intensivt arbete i branschen för att få fram en ny processteknologi. När den är på plats kommer utsläppen i ett steg minskas till näst intill noll.

Maria Sunér Fleming är även tveksam till kravet i manifestet, att företagen ska sätta ekologisk hållbarhet i centrum för sin verksamhet.

– Det är svårt att se att ett företag skulle sätta den ekologiska hållbarheten högre än den ekonomiska avkastningen. Ett företag måste ha som centralt mål att generera en ekonomisk avkastning. Företag som inte går med vinst finns ju inte kvar på sikt. Men det motsätter inte att ekologisk hållbarhet är en viktig del av verksamheten.

Hennes bild är att ung arbetskraft ställer högre krav än tidigare generationer på att företagen har ett ekologiskt hållbarhetstänk.

– Företagen vittnar om att unga medarbetare ställer frågor om hur de konkret jobbar med hållbarhet och miljöfrågor.

Men hon vet inte om förtagen gör något specifikt för att anpassa sig till den unga generationens krav.

– Det handlar snarare om att jobba med frågan därför att den är viktig i samhället i stort. Men att företagen ser sig som en del av en hållbar framtid tror jag är viktigt för att möta den unga generationen, säger Maria Sunér Fleming.

Philip Thunborg, ansvarig för hållbarhetsfrågor hos Företagarna, tycker däremot att studenternas krav att företagen ska minska koldioxidutsläppen med 16 procent per år är både relevant och rimligt.

– Det är självklart det som vi ska jobba för. Globalt är det den nivå som vi behöver ligga på för att nå 1,5-graderssmålet som vi kom överens om i Parisavtalet.

Enligt en undersökning som Företagarna gjorde 2015 tyckte 86 procent av medlemsföretagen att det var viktigt att bedriva ett hållbarhetsarbete – och 60 procent hade ett aktivt sådant arbete.

– De ser hur konkurrenskraften ökar när de möter kundkraven och inser att de måste ha ett klimatarbete för att vara relevanta som arbetsgivare, säger Philip Thunborg.

Handel och transport är två branscher som har kommit långt med sitt hållbarhetsarbete.

– För dem är det påtagligt att den egna verksamheten påverkar miljön. Det har till exempel blivit vanligare att transporter samordnas.

Informations- och kommunikationsföretagen ligger däremot inte lika långt framme med sitt miljöarbete.

– Generellt för företag som inte har kommit lika långt är att den egna verksamhetens miljöpåverkan inte är så tydlig, säger Philip Thunborg.

En brist hos många små och medelstora företag är, enligt Thunborg, att de inte utvärderar sitt hållbarhetsarbete.

– Det är viktigt för att kunna effektivisera tillverkningsprocesserna och göra nödvändiga justeringar. De som har utvärderat sitt hållbarhetsarbete och har en policy för hur de kompenserar eller effektiviserar sin verksamhet har också större chans att locka till sig rätt arbetskraft, säger han.

Klimat

”Vi klarar oss inte utan plast”

Plasten har uselt rykte i klimatdebatten. Framställningen ger stora utsläpp. Det försöker kemijätten Borealis – som menar att vi inte klarar oss utan materialet – göra något åt.
David Österberg Publicerad 30 oktober 2023, kl 06:15
Borealis gigantiska krackeranläggning förvandlar kolväten till eten – som sedan blir till plast.
Borealis gigantiska krackeranläggning förvandlar kolväten till eten – som sedan blir till plast. Foto: Nicke Messo.

Byggnadsställningar och rör. Och fler rör. Och några rör till. Här och var pyser ånga. För en oinvigd ser det ut som om rören monterats ihop slumpmässigt där de vindlar hit och dit. Krackeranläggningen, ett par hundra meter från havet i Stenungsund, är enorm. Trots det är den nästan folktom – anläggningen styrs via ett kontrollrum, oftast behövs ingen fysisk handpåläggning.

Men vi är ett litet gäng som travar över asfalten. Borealis har tagit en ny vattenreningsanläggning i bruk som ska ta hand om det dagvatten som förorenas i fabriken och den ska vi titta på i dag.

Vi svettas ymnigt i tjocka overaller, handskar, stålhättade skor och hjälmar på vår promenad. Vinden är torr och het och det är tungt att kliva i trappor.

Det är juni och solen har gassat över Sverige i flera veckor. I augusti kom skyfallen. Flera städer drabbades hårt av översvämningar och vägar och banvallar förstördes.

Extremväder orsakas av klimatförändringar

Mycket tyder på att extremväder är en följd av klimatförändringar. Borealis är en av Sveriges största utsläppare. När Naturvårdsverket rankar företag efter hur mycket koldioxid de tillförde atmosfären förra året hamnar företaget på plats sex i Sverige.

Borealis tillverkar polyetenplast. Borealis importerar kolväten – exempelvis etan, propan, butan – som utvunnits ur naturgas eller råolja. I krackeranläggningen blir de till eten, som sedan kan bli plast i företagets polyetenfabrik. Plasten köps i sin tur av andra företag som tillverkar olika produkter av den.

När plasten fick sitt stora uppsving efter andra världskriget var kärleken till materialet stor. I dag har den mist en del av sin forna glans.I världshaven flyter miljontals kilo omkring. Engångsartiklar är förbjudna i hela EU och skatt på påsar har gjort det dyrt att bära hem maten. Bara tio procent av plastavfallet återvinns till nya produkter. Resten energiåtervinns genom eldning i värmekraftverk och det kol som bundits i produkten blir till koldioxid som hamnar i atmosfären.

Vi behöver plast

Men om man kallar Borealis för miljöbov blir personalen här irriterad.

Jonas Eklund och Anders Axelsson. Foto: Nicke Messo.

– Plast har oförtjänt dåligt rykte. Det är klart att det är ett jätteproblem med plast i naturen, men är det plastens fel att människor slänger skräp där det inte ska vara? I samhället i dag behöver vi plast och vi gör allt för att göra produkter som är så bra som möjligt och som håller i många år, säger Anders Axelsson.

Han är en av dem som arbetat länge på företaget. Första gången han satte sin fot här var som sommarjobbare. Efter studenten fick han fast anställning på ett av Borealis laboratorium och i dag jobbar han med kvalitetskontroller. Det innebär dels att kontrollera att den råvara som importeras håller bra kvalitet, dels att deras egna produkter gör det. Dessutom är Anders Axelsson nyvald ordförande för Unionenklubben.

Projekt för ökad hållbarhet

Nu lutar han sig fram och kikar in i en av tankarna till reningsanläggningen. Vattnet därinne är mörkbrunt och det är precis som det ska vara. Organiska kemikalier har blandats i vattnet och de har sett till så att det bildats slam av föroreningarna. På så sätt går det att separera smuts och rent vatten.

Anläggningen är ny och bättre än den förra. När den är ordentligt inkörd kommer Anders Axelsson att vara med och löpande testa att den fungerar som den ska.

Anläggningen är ett av företagets projekt för ökad hållbarhet. Och sådana finns det många av. Enligt Jonas Eklund, Borealis klimat- och energiexpert, har koncernen globalt som mål att årligen minska sina koldioxidutsläpp från 5,1 miljoner ton till under två miljoner till 2030.

– Det kan handla om att ersätta den fossila råvaran med förnybar råvara eller med återvunnen plast. Det vi en gång skördat i form av olja eller gas ska vi använda om och om och om igen. Vi vill att plast ska ingå i en cirkulär ekonomi. Jag förfäras också av bilderna på plastöar i haven, men jag ser också ett enormt slöseri med en resurs, säger han.

Så återvinner man plast

Plast kan återvinnas både mekaniskt och kemiskt. I det förstnämnda fallet mals återvunnen plast till granulat som sedan blir nya plastprodukter. I det sistnämnda kan återvunnen plast till exempel köras i en pyrolysanläggning för att få fram en olja som kan användas som återvunnen råvara i krackeranläggningen.

– Fördelen med den typen av återvinning är att plasten som sedan produceras får högre kvalitet. Av kemiskt återvunnen plast kan man göra produkter som kräver hög renhet, som mat- och läkemedelsförpackningar eller högspänningskablar. Därför genomför vi nu studier för kemisk återvinning i Stenungsund och forskar på olika teknologier.

Att sluta tillverka plast är däremot en dum idé – plasten är avgörande för att vi ska lyckas ställa om till ett hållbart samhälle, enligt Jonas Eklund.

– ”Avgörande” är ett starkt ord, men det är faktiskt så. Plast är ett av världens bästa material – om man använder det till rätt saker och producerar och hanterar det på rätt sätt. Utan plast klarar vi inte den gröna omställningen. Den behövs till allt från att bygga elbilar till att dra elkablar långa sträckor till exempel mellan vindkraftverk till havs och på land.

Plast tillverkas av fossila råvaror, men återvinning och elektrifiering kan göra koldioxidutsläppen mindre. Foto: Nicke Messo.

Stor brist på el

Mycket av omställningen till en mer miljövänlig anläggning ligger i Borealis egna händer. Men bristfällig tillgång på el är ett stort problem. Företaget utvärderar ytterligare elektrifiering av delar i anläggningen, exempelvis dagens gasdrivna ångpannor, men då krävs betydligt mer el än den som just nu finns tillgänglig på västkusten.

Bristen på el gör också att företagets mål att starta en anläggning med kemisk plaståtervinning om två år inte är möjlig. Enligt branschorganisationen IKEM ”lär det bli efter 2030 i stället”.

– Vi vill ha förnybar och planerbar el. Kemiindustrin har tagit initiativet till omställningen, men tillståndsprocesserna lever kvar i det förgångna. Att bygga en elledning tar lång tid. Vi har exempel på projekt som tagit 15 år, det är alldeles för länge. Men nu ser vi att myndigheter och politiker anstränger sig, även om det går långsammare än vi hade hoppats. 

”Hjärtat i Stenungsund”

Borealis är Stenungsunds största privata arbetsgivare med ungefär tusen anställda. Företaget är utspritt över samhället, men krackeranläggningen är basen och ”hjärtat i Stenungsunds kemikluster”, enligt dem som arbetar här. De senaste åren har företagit vuxit och de närmaste åren väntas antalet anställda öka ytterligare.

Anna-Karin Blommé är HR-chef.

– Förra året anställde vi 80 personer. Vi har en normal omsättning av personal, men vissa roller kommer vi att behöva mer av i framtiden. Vi, och hela branschen, är inne i en grön omställning. Det innebär att vi behöver ny kompetens, säger hon.

– Traditionellt sett har vi till exempel anställt kemiingenjörer och andra med bakgrund från kemiindustrin, men nu ser vi att vi behöver fler med kunskaper inom el och automation, med tanke på att vi elektrifierar delar av verksamheten.

Även från fackligt håll är kompetensförsörjningen en viktig fråga, enligt Anders Axelsson.

– Med tanke på den konkurrens om arbetskraften som finns här i Stenungsund är det viktigt att Borealis är en attraktiv arbetsgivare. Lönen är förstås viktig, men det kan också handla om andra förmåner. Där tycker jag företaget är ganska bra. Vi har gym och fritidsklubbar som sysslar med allt från golf till kajakpaddling.

Enligt HR-chefen Anna-Karin Blommé är de goda utvecklingsmöjligheterna inom Borealis en stor konkurrensfördel.

– Vi har även betydande verksamhet utomlands, så det finns goda möjligheter att jobba i ett annat land om man vill det. Många vill också vara med i omställningen av en bransch i förändring.

Rotera mellan tjänster

Att Borealis är Stenungsunds största företag är en fördel, tycker Anders Axelsson. Det gör det möjligt att rotera mellan tjänster – och att utvecklas i sitt yrke.

– Sedan jag började här har jag lärt mig jättemycket och bytt tjänst flera gånger. Just nu har jag inga planer på att vara någon annanstans.

Majoriteten av de anställda, ungefär 75 procent, är män. Företaget arbetar för att öka andelen kvinnor, enligt Anna-Karin Blommé.

– Målet är att vara minst 35 procent kvinnor 2035. Det kan låta lite, men innebär att hälften av dem vi anställer ska vara kvinnor. Det är ett väldigt långsiktigt arbete eftersom vi måste börja med att skapa intresse för teknik och teknikutbildningar redan i grundskolan och på gymnasiet.

Förändra företagen inifrån

Rundturen vid vattenreningsanläggningen är slut. Vi vandrar mot utgången, badande i svett. Solen gassar oförtrutet. Jonas Eklund är övertygad om att Borealis kommer att lyckas med sin gröna omställning – och hoppas att nästa miljömedvetna generation tar över när han så småningom går i pension.

– Det blir väldigt spännande att följa utvecklingen när man som jag har varit med och sått frön och stakat ut vägen. När jag är ute på skolor och universitet märker jag att det finns ett jätteintresse för det här. Jag uppmanar alltid unga med miljöintresse att söka sig till företagen och hjälpa till att förändra dem inifrån – det har så mycket större effekt än att stå utanför på barrikaderna.