Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Privata jobb försvinner när staten flyttar

Fördelningen av privata jobb mellan storstad och glesbygd har i stort sett varit oförändrar under 2000-talets första decennium. Däremot har de statliga jobben flyttat från små kommuner i rask takt. Och det är de privata företagen som får ta smällen, enligt ny forskning.
Linnea Andersson Publicerad
Helena Landstedt / TT
Det privata näringslivet får svårt att driva sin verksamhet i små kommuner när staten flyttar därifrån. Helena Landstedt / TT

Andel jobb inom privat sektor fördelade sig i stort lika sätt mellan 2001 och 2010 i större städer och mindre kommuner. Det rapporterar Sveriges Radio och hänvisar till forskning från Uppsala Universitet.

Bland statliga arbetstillfällen har det däremot skett en omfördelning från glesbygds- och pendlingskommuner till större orter. Det handlar till exempel om SJ, Polisen och Arbetsförmedlingen som minskat antalet anställda på mindre orter, ofta som ett led i olika effektiviseringsåtgärder.

Omfördelningen av jobben beror enligt forskarna inte på att befolkningen flyttar in till större städer.

– Det är snarare det omvända att de statliga jobben flyttar först och kan därför sägas driva urbaniseringen av övriga verksamheter, säger John Östh, kulturgeograf och en av forskarna bakom studien, till Sveriges Radio.

Det får i sin tur konsekvenser för de privata företagen som går under när det inte finns lönsamhet på de orter som staten lämnar.

De mindre kommunerna förlorar både skattemedel och högskoleutbildad arbetskraft i kölvattnet av urbaniseringen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.