Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Facken på Scania ställer krav på Volkswagen

I morgon åker facken på Scania ner till Tyskland med en gemensam kravlista för att trygga jobben i Södertälje. Beroende på om Volkswagen går med på kraven eller inte, kommer facken ställa sig positiva eller negativa till den nya ägaren.
Linnea Andersson Publicerad
Dirk Brandes/AP/TT
Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland. Dirk Brandes/AP/TT

- De vill att vi ska vara positiva till köpet från fackets sida och därför har vi något att köpslå med innan aktiehandeln börjar på måndag nästa vecka. Men när 90 procent av aktierna har kommit in har vi inget att köpslå med längre, så vi måste göra det nu, säger Håkan Thurfjell, Unionenklubbens ordförande på Scania.

Många av fackmedlemmarna är aktieägare och Håkan Thurfjell känner sig positiv inför resan och säger att de räknar med att få dokumentet påskrivet.

De svenska facken har förutom att kraftsamla tillsammans även fått stöd av det tyska facket. I Tyskland har Volkswagen en garanti för sysselsättning som gör att jobben i Sverige riskerar att ryka först om det blir tal om rationalisering och uppsägningar efter de samordningsvinster som VW utlovat, skriver Dagens Industri.

Håkan Thurfjell vill inte gå in på de precisa kraven men säger att det handlar om att trygga jobben och huvudkontoret i Södertälje. Han har tidigare sagt till Kollega att det är extra viktigt i Södertälje eftersom orten varit drabbad av många nedläggningar och att facken även vill ha kvar forskning och utveckling i Sverige.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.