Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Allt fler tjänstemän blir av med jobbet

Det är tuffare tider för Sveriges tjänstemän. Under årets andra kvartal fick 22 procent fler stöd från TRR jämfört med samma period förra året. Och trenden ser ut att hålla i sig.
David Österberg Publicerad 16 augusti 2019, kl 14:15
Jessica Gow/TT
Under första halvåret har i år har fler tjänstemän blivit av med jobbet jämfört med samma period förra året. Jessica Gow/TT

Tjänstemännens arbetsmarknad har varit god: fram till slutet av förra året minskade antalet uppsagda sex år i rad. Men nu finns tydliga tecken på en försvagning. Under årets andra kvartal ökade antalet uppsägningar med 22 procent och därmed fortsätter den negativa trend som inleddes i slutet av förra året.

– Då kom en utplaning och den utvecklingen har fortsatt under 2019. Under juli, som vanligtvis är en lugn månad, hade vi 168 fler klienter än samma månad förra året och under årets första sju månader 1 900 fler. Vi kan konstatera att det är en avtrappning, men man ska också komma ihåg att vi jämför med en period med all-time-low, säger Lennart Hedström, vd på Trygghetsrådet, TRR.

Ska man som tjänsteman vara orolig?

– Det tycker jag inte. I den andra vågskålen ser vi att det fortfarande är väldigt många som får nya jobb. Hade det inte varit så hade det funnits anledning till oro. Jag tror också att en del stora företag, som exempelvis Volvo och Sony, agerar redan innan lågkonjunkturen kommer.

Skillnaden mellan branscher är stor. Enligt TRR sker stora neddragningar inom detaljhandeln, bland annat som en följd av ökad konkurrens från e-handel. Dessutom ser arbetsmarknaden olika ut i olika delar av landet. Försvagningen är störst i storstadslänen: i Skåneregionen ökade antalet uppsagda med 46 procent under andra kvartalet.

Uppsägningarna kan också bero på att företagen efterfrågar en annan typ av kompetens än den personalen har och Lennart Hedström säger att TRR ska bli bättre på att hjälpa klienter att vässa sin kompetens.  

– Arbetsmarknaden är väldigt mångfacetterad. Det kan till och med vara så att olika företag inom samma bransch har olika kompetensbehov. Vår målsättning är att inte bara arbeta med omställning, utan också att arbeta för att minska det kompetensglapp som finns på arbetsmarknaden.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."