Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

40 000 fler jobb för tjänstemän under pandemin

Det har blivit 100 000 färre arbetarjobb under pandemin. Samtidigt har tjänstemannajobben ökat med 40 000. Det visar Unionens nya konjunkturprognos, där de spår 4,2 procent tillväxt i år.
Oscar Broström Publicerad 5 maj 2021, kl 14:47
Jessica Gow/TT
Tjänstemannasektorn har vuxit, säger Unionens chefsekonom Katarina Lundahl. Jessica Gow/TT

Coronakrisen har slagit hårt mot många branscher på svensk arbetsmarknad. Arbetslösheten steg från 6,8 procent 2019 till 8,3 procent 2020, enligt SCB:s siffror, och antalet långtidsarbetslösa har slagit rekord.

Men samtidigt som många jobb försvunnit växer tjänstemannasektorn. Det slår Unionen fast i sin nya konjunkturprognos för 2021.

– Trots att jobben totalt sett blev färre under 2020 blev tjänstemannajobben fler, säger Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.

Jobb med hög utbildning

Antal arbetarjobb minskade under 2020 med 100 000. Däremot ökade tjänstemannajobben med 40 000.

Och det är yrken som kräver hög utbildning som ligger bakom ökningen. IT- och telekombranschen står för många av de nya jobben för tjänstemän. Det gör också omvandlingen inom handeln, där det krävs kompetens för att utveckla e-tjänster.

Läs mer: Tjänstemän får nya jobb trots krisen

– Det är de yrken som kräver högre utbildning som har vuxit. Så såg det ut även innan coronakrisen och den trenden har överlevt, säger Lundahl.

– Den här krisen har gett ökad fart åt strukturomvandlingen och jag tror att en del förändrade beteenden kommer att finnas kvar. Av de 100 000 arbetarjobb som försvann kommer en del att komma tillbaka, till exempel inom hotell- och restaurang när restriktionerna släpps, men jag tror att många andra jobb som försvann inte kommer komma tillbaka, till exempel inom handeln.

”Sverige har klarat krisen bättre än de flesta”

Förra året krympte svensk ekonomi med 3 procent. Det ansågs då vara en mindre tillbakagång än vad många befarat. Nu spår Unionen att Sverige kommer att få en tillväxt på 4,2 procent för 2021.

– Det är en rätt stark tillväxtsiffra. Vi trodde att Sveriges ekonomi skulle krympa kraftigare under 2020 än vad som till slut blev fallet. Det här gör att vi redan nu i mars, enligt preliminära BNP-siffror, är tillbaka på samma nivå som när krisen började. Återhämtningen har gått ganska snabbt. Från det läget ser vi en snabb ökad tillväxt i år och även nästa år. Sverige har ekonomiskt klarat den här krisen bättre än de flesta länder, säger Katarina Lundahl.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."