Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

7 tips för att sluta jobba för dagen

Rutiner och struktur låter trist men är viktigare än någonsin i dessa coronatider när allt fler tvingas jobba hemma. För risken finns att en jobbdag aldrig riktigt tar slut. Men det finns knep att ta till för att hålla isär jobb och fritid även på hemmakontoret.
Petra Rendik Publicerad
Shutterstock
Det kan vara svårt att skilja mellan jobb och fritid när du jobbar hemifrån. Därför är det viktigt att du håller på arbetstiderna och faktiskt slutar jobba. Shutterstock

För vana hemmajobbare kan det vara en baggis men för andra kan det vara en utmaning att flytta hem kontoret. Särskilt det här med arbetstider. När du sitter på kontoret börjar du kanske åtta och slutar 17. Däremellan har du lunch. Men när man jobbar hemifrån finns risken att en jobbdag aldrig riktigt ta slut.

Men även på hemmakontoret ska du packa ihop och gå ”hem”. Och särskilt viktigt är det att tänka på nu när vi kanske kommer jobba hemifrån under längre perioder. Att sätta tydliga gränser är a och o för att få en fungerande vardag menar Kristina Palm, forskare på Karolinska Institutet. Här är hennes tips på hur du lyckas.

1. Städa undan jobbet
Avsätt ett rum eller en plats någonstans i ditt hem endast för jobb. Gärna en plats som du kan skärma av så att det blir som att du ”går” till jobbet”. När du slutat för dagen, packa ihop dina mappar, pennor, dator och annat jobbrelaterat så du inte blir påmind om arbetet när du slutat.

2. Ha fasta arbetstider
Bestäm vilka tider du ska jobba och vilka tider du ska vara ledig. När börjar du, när slutar du? När ska jag äta lunch? Kommunicera det till kollegor och chef.

3. Gå från jobbet
Hitta en ritual som markerar att du jobbat klart för dagen, du kanske ska ta en promenad klockan 17 varje dag?

4. Glöm disk och tvätt
Hitta ett mentalt utrymme för arbete, nu är det jobb och inte disk och tvätt som pockar på din uppmärksamhet. Ställ en timer på 45 min och under den tiden jobbar du koncentrerat. Ta sedan en paus på 5-15 minuter, lämna datorn och rör lite på dig.

Och några fler tips på hur du får jobbet att funka hemma när vi ändå håller på.

5. Prata om möten och dialog
Hur ska vi samarbeta bäst när vi inte träffas fysiskt, kanske på en ganska lång tid? Det är något som ni behöver prata om på jobbet. Inte en gång utan flera gånger. Ska vi ha fasta möten eller möten vid behov? När ska vi ha möten via Skype till exempel? Och när räcker det med mejl eller sms?

Läs mer: Därför blir du trött av videomöten

6. Var social
Om vi nu kommer att få jobba hemma under en längre tid så kommer det sociala livet att påverkas. För många av oss är jobbet inte bara ett jobb utan en plats att träffas och umgås på. Så klura lite på hur ni ses på distans.

Läs mer: Så har du kul med kollegorna på distans

7. Pausa ofta
Den ergonomiska miljön är sällan lika bra hemma som på jobbet. Därför är pauser mer viktiga än någonsin nu. Upp och rör på sig ofta.

Pausgympa på 3 minuter

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetstid

Många chefer positiva till kortare arbetstid

Kortare arbetstid skulle inte påverka chefernas arbetsbelastning. Det tror 6 av 10 chefer. Samtidigt befarar många att det blir svårare att nå uppsatta mål. Det visar en undersökning som Chef & Karriär har gjort.
David Österberg Publicerad 16 december 2024, kl 13:04
Kortare arbetstid. Till vänster en man som kollar klockan framför sin dator. Till höger en kvinna med fötterna på skrivbordet.
En Novusundersökning som Kollegas systertidning Chef & Karriär låtit göra visar att 59 % av cheferna tror att kortare arbetstid inte skulle påverka deras arbetsbelastning, men många oroar sig för att det blir svårare att nå uppsatta mål. Foto: Colourbox.

Kortare arbetstid har seglat upp som en het fråga i avtalsrörelsen. Därför har tidningen Chef & Karriär gjort en Novusundersökning om chefernas syn på kortare arbetstid. Här är några av resultaten ur undersökningen.

 

Hur tror du att kortare arbetstid skulle påverka din arbetsbelastning som chef?

Oförändrad: 59 procent.

Ökad: 33 procent.

Minskad: 8 procent.

Vilka konsekvenser skulle kortare arbetstid få för dig i din roll som chef?

Svårare att nå uppsatta mål: 42 procent.

Ökad otydlighet om medarbetare är i tjänst eller ej: 20 procent.

Svårare att kommunicera med medarbetare: 18 procent.

Vilka konsekvenser tror du att kortare arbetstid skulle få för verksamheten?

Oförändrad produktivitet: 38 procent.

Svårare att nå de uppsatta målen: 27 procent.

Ökad produktivitet: 26 procent.

Minskad produktivitet: 21 procent.

Lättare att nå de uppsatta målen: 13 procent.

Hur skulle du upprätthålla produktiviteten vid kortare arbetstid?

Införa nya arbetssätt i organisationen: 60 procent.

Medarbetarna skulle få uträtta lika mycket som tidigare: 31 procent.

Ökad bemanning: 26 procent.

Se över affärsmodellen: 24 procent.