Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Teleperformance varslar 248

Teleperformance i Söderhamn varslar samtliga 248 anställda om uppsägning. Orsaken är att kunden Tele2 valt att samla sin kundservice hos en enda leverantör. Det ser inte ljust ut, säger Unionenklubbens ordförande Helena Persson.
Ola Rennstam Publicerad

I höstas tvingades telemarketingföretaget Teleperformance säga upp 132 av sina 400 anställda på servicecentret i Söderhamn som en konsekvens av att huvudkunden Tele2 sagt upp avtalet gällande sina privatkunder.

I tisdags kväll var det dags för nästa smäll. Telemarketing-företagets personal samlades till ett stormöte och fick beskedet att Tele2 även kommer att säga upp sitt avtal om företagskunder. Beskedet innebär att Teleperformance varslar samtliga 248 anställda i Söderhamn om uppsägning och att verksamheten läggs ner. Bakgrunden är att Tele2 vill samla all sin kundservice hos en enda leverantör, vilket innebär att verksamheten kommer att flyttas till Karlskoga och Eskilstuna.

– Vi kommer att göra vårt bästa för att hitta nya uppdrag för dem som varslas, både inom Teleperformance och Tele2. Det här beskedet känns oerhört tungt att ge och vi förstår att det slår hårt både mot våra medarbetare och mot Söderhamn, där vi varit den största arbetsgivaren under många år, säger Mikael Fransson, Contact Center Manager på Teleperformance, i ett pressmeddelande.

Enligt Helena Persson, ordförande för Unionenklubben med 200 medlemmar, kom nedläggningsbeskedet som en total överraskning.
– Ja, det är helt chockartat. Vi hade ett stort varsel för ett halvår sedan, men det här hade vi inte alls väntat oss. Det är tryckt stämning här i dag och jag har fått väldigt många samtal från medlemmar, säger hon.

Teleperformance är Söderhamns största privata arbetsgivare.
– Det är ett jättehårt slag för kommunen Söderhamn, och ja hela Hälsingland. Vi har en medelålder på företaget på strax under 30, det är många som har nybildade familjer och små barn. Det är inte bara att flytta någon annanstans för ett jobb.

Verksamheten i Söderhamn kommer att ha full produktion i minst tre månader framöver och därefter trappas av. I dag onsdag håller facket öppet hus där medlemmar kan komma och prata. Uppsägningsförhandlingarna med arbetsgivaren påbörjas på måndag.

Företaget uppger att man jobbar för att hitta en ny stor kund och kunna rädda en del arbetstillfällen men enligt Helena Persson är chanserna mycket små.
– Det ser inte ljust ut, säger hon.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.