Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Nätmissarna som kan kosta dig jobbet

Vad du än gör – prata inte illa om företaget eller chefen i sociala medier. Då lär det bli svårt att få nytt jobb framöver. Även alltför lättklädda bilder kan ställa till det.
Niklas Hallstedt Publicerad
Colourbox (montage Magdalena Taubert)
De flesta presumtiva arbetsgivare söker information om dig på nätet i rekryteringsprocessen. Colourbox (montage Magdalena Taubert)

I ett flerårigt forskningsprojekt har forskare vid Göteborgs universitet undersökt hur arbetsgivare och rekryterare granskar arbetssökande på nätet.

– De flesta försöker ha ett etiskt förhållningssätt. De tänker på integriteten för den arbetssökande, i alla fall i ett första steg, och tittar på information som finns lättillgänglig, säger Anna Hedenus, universitetslektor, som tillsammans med kollegan och projektledaren Christel Backman, genomfört studien.

– Men upptäcker man saker som upplevs som lite konstiga, kan man börja leta lite mer.

Det handlar då om saker som rekryteraren anser kan vara relevant för jobbet. Exempelvis sådant som handlar om värdegrund eller moral, att den arbetssökande skulle vara engagerad i någon konkurrerande verksamhet, vara politiskt aktiv eller lägga ned alltför mycket tid på någon idrott.

I vissa fall handlar det om information som den arbetssökande inte tycker har något med jobbet att göra, men ibland har den tilltänkta arbetsgivaren en annan åsikt.

Läs också: Tänk efter före – du lägger ut allt på nätet

– Ett företag hade en kandidat som man var positiv till. Men hon hade en lättklädd bild utlagd i flödet. För arbetsgivaren blev det jobbigt att ha sett bilden. Han tyckte att det tydde på dåligt omdöme att lägga ut den, men visste inte hur han skulle förhålla sig till det, säger Anna Hedenus.

Läs också: 7 säkra sätt att göra bort sig på Facebook

En måhända ofördelaktig publicering på nätet behöver dock inte betyda att det är kört. Dels är det svårt att veta hur arbetsgivare kommer bedöma informationen, dels kan det finnas möjlighet att reparera misstaget genom att ha en bra förklaring. Ofta finns det en större tolerans mot yngre personers felsteg, vilket också kan ha att göra med att det då i högre utsträckning rör sig om okvalificerade arbeten och sommarjobb.

Men ett misstag avråder Anna Hedenus bestämt ifrån.

– Att vara illojal mot sin arbetsgivare, en nuvarande eller en tidigare. Det kan vara att prata illa om sitt jobb och kalla det för skitorganisation. Eller att prata illa om chefen eller det företag där man söker anställning.

Att, som arbetssökande, försöka slippa ifrån problemet med snokande rekryterare genom att inte synas på nätet och i sociala medier är ingen bra strategi.

Läs också: Så raderar du dina avtryck på nätet

– När man googlar på någon vill man hitta något. Som arbetsgivare känner man sig tryggare då. Därför kan det vara en nackdel jämfört med andra sökande som går att hitta på nätet.

Läs också: 8 jobbtabbar på film du bör undvika

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university