Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Kicka igång efter sommarlovet: 4+4 tips

Gick du ut gymnasiet i våras? Passade du på att njuta ett sista, långt sommarlov? Skönt. Men nu är det dags att få fart och sätta vardagens rutiner, annars är det lätt att sommarlovet glider över i en lång höst av arbetslös planlöshet.
Gabriella Westberg Publicerad
Colourbox
Visst är det härligt med sommarlov. Men nu är det slut! Dags att sätta igång och göra det som ska göras. Colourbox

När man ska sätta nya rutiner efter nästan två månaders ledighet är det smart att starta smått. Lättast är förstås om man redan har ett jobb eller en utbildning med tider att passa.

Har du inte det ligger ansvaret på dig själv: att komma upp i samma tempo som övriga på arbetsmarknaden är ett sätt att göra dig anställningsbar. Faktiskt. Dessutom hinner du få saker gjorda, som att söka jobb eller utbildning. Men försöker du bli alldeles oerhört effektiv dag ett är risken att du tröttnar redan dag två. Ta ett par steg i taget.

Här är 4+4 tips för att kicka igång efter sommarlovet och börja jaga det jobb du drömmer om.

  1. Vakna på morgonen. Låter enkelt, men kan vara nog så kämpigt efter att ha vant kroppen vid långsam uppstigning och egentligen inte har något som kallar. Sätt väckarklockan på senast kl 8.00 - inte senare! Oavsett när du gått och lagt dig.
     
  2. Gå upp genast! Ligg inte kvar och kolla sociala medier eller netflix från sängen. Gör det istället med en kopp kaffe eller te vid matbordet. Gör ett nyhetssvep. Häng med i vad som händer i Sverige och världen.
     
  3. Klä dig! Att släpa runt i tofflor och morgonrock hela dagen kan ge en slags frihetskänsla, men det är inte den frihetskänslan du är ute efter nu. Nu är du ute efter att skaffa dig resurser att ägna dig åt det du vill och få betalt för det  (eller hur?). Man ska inte underskatta de små signalerna till det egna psyket, att klä sig signalerar att dagen är igång.
     
  4. Gör ett schema med tidpunkter för dagen. Men försök inte göra allt på en gång. Då kommer du bara att känna dig oduglig istället för duktig. Börja med att avsätta halva dagen åt utbildnings- eller jobbsökande, till exempel från 9-12. Det klarar du lätt. Öka sedan till 9-14, 9-15. Avsätt tid för lunch, fika och till exempel träning. Följ ditt schema! Måndag till fredag. Ta helg på helgen.
     

Nu är det dags att börja titta på följande 4 tips, hur du kommer igång och söker jobb eller utbildning. Tipsen kommer från Unionens coach Johan Fogelberg:

  1. Fundera på vad du tycker om att göra. Tänk ut ett par olika, breda områden. Det kan vara musik, teknik, kläder, biståndsarbete eller  vad som helst. Skriv ned och rangordna dem utifrån ”Gillar bäst!” till ”Skulle jag kunna tänka mig att jobba med”.
     
  2. Fokusera sedan på ditt förstahandsval, och fundera på vilka som jobbar inom det området. Vilka yrkesroller finns det där? Vad gör de? 
    Om du inte vet – prata med någon du tror vet! Kanske har du någon kompis, släkting, granne eller liknande som vet mer om det än du själv? Googla på området + lediga jobb och se vad du får upp. Finns det jobbannonser du kan kolla in, rekryteringsfirmor/ bemanningsbolag som sysslar just med det området?
    Poängen är att försöka få så bra koll på ditt favoritområde som möjligt. Då kommer du också kunna se vilka delar av det som verkar spännande och vilka som kanske verkar helt ointressanta.
     
  3. När du har fått lite mer koll på ditt favoritområde så vet du säkert också om du behöver utbilda dig för att få jobba med det, eller om du kan börja arbeta med det direkt och så att säga börja nedifrån. Handlar det om utbildning så kolla vilka som anordnar dem, vad som krävs för att komma in, om upplägget verkar lockande och när sista ansökningsdatum går ut. Och – sök!
     
  4. Upprepa detta med de tre-fyra områden du är mest intresserad av. Skriv ner allt. När du sedan ska prata med utbildare eller företag du vill komma i kontakt med behöver du skärpa till dig lite mer. Då gäller det att ha funderat igenom vad du ska säga för att ge ett bra intryck. Du kan lägga upp det såhär:

 

​a) Hej, jag heter……..

b) Jag ringer dig därför att … (ditt intresse för området + varför du ringer just till hen).
c) Jag undrar … (en eller några tydligt formulerade frågor).
d) Tack så jättemycket för din tid och den information jag har fått! Vet du någon annan jag kanske skulle prata med också för att få veta ännu mer?

 

Coachens kommentar: Som coach har jag pratat med många människor om framtiden, och en sak är lika för alla: Det blir bäst när vi väljer att göra något som lockar oss. Något som är spännande eller roligt och något som innebär utmaningar som triggar.

Du kommer helt säkert träffa på saker i arbetslivet du inte gillar, som jobbiga arbetstider och tråkiga uppgifter, dåliga chefer etc. Det blir mycket lättare att anstränga dig om du brinner för jobbet som helhet. Dessutom gör du mycket bättre intryck på folk om du kontaktar dem med ett verkligt intresse. Den du pratar med tycker det är roligare att prata med dig och berättar oftast mer än om du ringer bara för att du måste.

Slutligen är kartläggningen en bra träning i att söka och få nya idéer. Du kommer nog få veta saker du inte hade en aning om, och det hjälper dig att planera vad du ska hitta på i arbetslivet den närmaste tiden, och kanske även på längre sikt.

Lycka till!
/Johan Fogelberg

RUTINER – TRIST MEN BRA

Ja, det är trist med rutiner. Men också väldigt effektivt. Rutiner gör ditt liv enklare. De minskar skuldkänslor, oro och stress.

När du får in bra rutiner kommer du snart att göra det du ska utan att tänka på det. Och tanken på att ta dig an en uppgift blir inte överväldigande.

Rutiner kan också hjälpa dig att höja din motivation när du märker att du får saker gjorda.

Har du någon form av koncentrationssvårigheter är det ännu viktigare att du sätter och följer tydliga rutiner, hur trist det än verkar.

Att sätta bra rutiner för dig själv kommer att göra under för din framtida jobbkarriär.

Coaching Center

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university