Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Företag följer dina fotspår på Facebook

Att sociala medier blivit en viktig del i arbetsgivares jakt på ny arbetskraft är ingen nyhet. Men att skanna av en potentiell medarbetares fotspår är lättare sagt än gjort. Därför erbjuder företaget The Social Index en helhetsanalys av ditt beteende på Facebook, Twitter och Linkedin.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
Genom att ge företaget The Social Index tillgång till dina profiler i en halv minut ger de en sammanfattande analys av din beteende i sociala medier. Colourbox

När arbetsgivare eller rekryterare ska skanna en arbetssökandes användning av sociala medier sker det oftast genom en sökning på Google. Det är dock ingen vattentät metod. Dels finns risken att endast enskilda inlägg kommer upp – vilket inte ger arbetsgivaren en rättvis bild och en enda post på Facebook riskerar att avgöra en persons framtida karriär, dels är det inte säkert att det är rätt persons inlägg som kommer upp.

Läs mer: Du googlas när du söker jobb

Det australiensiska startup-företaget The Social Index har därför tagit fram ett verktyg för att underlätta den processen, som går till på följande vis:

Arbetssökande som finns med på urvalslistan får ett mejl med en unik identitet som han eller hon autentiserar sig genom och därefter loggar in på sina konton på Facebook, Twitter och Linkedin. Därefter analyserar programmets algoritm jobbsökarens sociala fotspår under 30 sekunder.

Inom ett dygn nås såväl den sökande som rekryteraren av resultatet, som bland annat väger in hur ens interaktioner med andra ser ut, om man brukar posta egna inlägg och i så fall hur ofta.

Företaget menar att deras analys ger en övergripande och därmed mer rättvis bild av en persons beteende i sociala medier. På så vis kan arbetsgivare få reda på om en arbetssökande faktiskt kan hantera och använda sociala medier, vilket ju inte alls är säkert även om man hävdar det under en intervju.

Fiona McLean, grundare till företaget, säger till tidningen Mashable att man varit väldigt noga med att skydda individens integritet. Den potentiella arbetsgivaren får till exempel aldrig se enskilda inlägg och The Social index analyserar bara offentlig information.

Läs mer: Tänk efter före - du lägger ut allt på nätet

Det finns eventuellt en risk att arbetsgivare blir misstänksamma om du inte vill dela med dig av din Facebook för analysen. Fiona McClean menar dock att det är en vanlig missuppfattning att det vi delar i social medier är privat.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university