
När arbetsgivare eller rekryterare ska skanna en arbetssökandes användning av sociala medier sker det oftast genom en sökning på Google. Det är dock ingen vattentät metod. Dels finns risken att endast enskilda inlägg kommer upp – vilket inte ger arbetsgivaren en rättvis bild och en enda post på Facebook riskerar att avgöra en persons framtida karriär, dels är det inte säkert att det är rätt persons inlägg som kommer upp.
Läs mer: Du googlas när du söker jobb
Det australiensiska startup-företaget The Social Index har därför tagit fram ett verktyg för att underlätta den processen, som går till på följande vis:
Arbetssökande som finns med på urvalslistan får ett mejl med en unik identitet som han eller hon autentiserar sig genom och därefter loggar in på sina konton på Facebook, Twitter och Linkedin. Därefter analyserar programmets algoritm jobbsökarens sociala fotspår under 30 sekunder.
Inom ett dygn nås såväl den sökande som rekryteraren av resultatet, som bland annat väger in hur ens interaktioner med andra ser ut, om man brukar posta egna inlägg och i så fall hur ofta.
Företaget menar att deras analys ger en övergripande och därmed mer rättvis bild av en persons beteende i sociala medier. På så vis kan arbetsgivare få reda på om en arbetssökande faktiskt kan hantera och använda sociala medier, vilket ju inte alls är säkert även om man hävdar det under en intervju.
Fiona McLean, grundare till företaget, säger till tidningen Mashable att man varit väldigt noga med att skydda individens integritet. Den potentiella arbetsgivaren får till exempel aldrig se enskilda inlägg och The Social index analyserar bara offentlig information.
Läs mer: Tänk efter före - du lägger ut allt på nätet
Det finns eventuellt en risk att arbetsgivare blir misstänksamma om du inte vill dela med dig av din Facebook för analysen. Fiona McClean menar dock att det är en vanlig missuppfattning att det vi delar i social medier är privat.