Handläggare på Försäkringskassan har en nyckelroll i sjukskrivningsprocessen. De fattar beslut om ersättning och tar initiativ till stöd och hjälp som kan vara nödvändiga för att du ska kunna återgå i arbete.
Men trots att lagar och styrdokument reglerar mycket av handläggarnas arbete, finns det fortfarande handlingsutrymme i att fatta egna beslut. Och det är detta handlingsutrymme som ISF har studerat i en ny rapport.
- Syftet med undersökningen är att öka kunskapen om handläggarnas betydelse för sjukfrånvaron. Vi har studerat deras syn på regelverk, uppsatta mål, hur säkra de är på olika begrepp och hur viktigt de tycker att det är med samverkan mellan till exempel Försäkringskassan, sjukvården och Arbetsförmedlingen, säger Patric Hägglund, projektledare och en av författarna till rapporten.
Resultatet visar att ju positivare syn handläggarna har på regelverk och betydelsen av att nå uppsatta mål inom verksamheten, desto kortare sjukskrivningar. Skillnaderna mellan dem som var mest positiva och dem som tyckte att reglerna är oviktiga motsvarar i genomsnitt tre sjukskrivningsdagar.
- Effekten kan tyckas vara begränsad för genomsnittet, men kan få stora konsekvenser för den enskilda. Handläggarnas acceptans för regelverket är viktig från både effektivitets- och rättssäkerhetssynpunkt.
En positiv inställning till samverkan, rehabilitering och utredning tycktes inte ha någon betydelse för sjukskrivningstiden. Däremot kunde man se längre sjukskrivningsperioder för personer som handlades av handläggare som var positiva till avstämningsmöten som utredningsmetod.
- Vi såg en skillnad på en sjukskrivningsdag i jämförelse med dem som var mest positiva och dem som var mest negativa. Att sjukskrivningen förlängs, beror sannolikt på att avstämningsmötena används alltför frekvent, säger Patric Hägglund.