Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så skriver du minnesord när en kollega dör

Vem ska skriva minnesordet när en medarbetare avlider? Högsta chefen eller närmaste kollegan? Och vad ska man skriva i dödsrunan egentligen?
Johanna Rovira Publicerad
Fredrik Sandberg/TT
Ett minnesord över en medarbetare ska inte vara ett cv över den avlidnes karriär. Fredrik Sandberg/TT

Att en kollega dör händer ju ibland, och speciellt kanske nu under coronatider. Ofta finns det rutiner på arbetsplatsen för hur dödfallet ska hanteras, det är oftast chefens uppgift att samla kollegorna och informera. Och många gånger är det också chefen som åtar sig att skriva minnesord över den döda, menar Eva Hellberg, som jobbade som familjeredaktör på Uppsala Nya Tidning, UNT, under tio år.

Men att chefen skriver eftermälet som publiceras i lokaltidningen, är inte alltid bäst, enligt Eva Hellberg.

– Ett minnesord får aldrig vara ett cv, vilket det gärna blir om chefen skriver. Att rabbla hela karriären kan lätt bli tradigt, även om man vill göra personen ifråga rättvisa.

Den bästa minnesrunan är enligt Eva Hellberg, den som försöker levandegöra den avlidne genom att tar upp personliga sidor – vad hen betytt vid fikabordet, vilka avtryck hen gjort bland arbetskamraterna, vad hen hade för passioner och intressen på fritiden.

– Som kollega kan man ha haft en närmare relation till personen och kan därför vara mer personlig, tillföra detaljer eller gärna en anekdot som kan ge färg åt minnesordet. Även om jobbet är en så stor del av våra liv finns det så mycket annat som formar en.

– Ett bra minnesord är en text som även den som inte kände den döde ska ha behållning av.

Det finns inget som hindrar att kollegorna skriver sin egen runa. Men tidningarna har ofta en gräns för hur många minnesord som ska publiceras – i UNT:s fall max två och Eva Hellbergs råd är att man talar ihop sig om vem som ska skriva eftermälet och sedan skriver under det tillsammans.

– Men tänk på att längden på minnesrunan också är begränsad, så ett tips är att undvika alltför många underskrifter och långa titlar, så inte en femtedel av artikeln upptas av en lista namn. Det räcker med att skriva kollegorna på xx genom xx.

Undvik även långa titlar i ingresserna, alltså inledningen på runan. Den brukar vara hårt mallad – där står vem som dött och vilka den döde lämnar efter sig. Men inget hindrar egentligen att man är mer kreativ i ingressen, menar Eva Hellberg.

– Jag har stött på en del ingresser som frångår mallen – då brukade jag klämma in lite av det andra också som bör stå med.

Man behöver inte skriva vad personen i fråga dött av, men det finns inget som hindrar att man gör det, menar Eva Hellberg. Särskilt inte om man vill undvika spekulationer. Däremot bör man inte vänta alltför länge med att skriva dödsrunan.

– En familj i sorg behöver få ro och vila ut i sorgen. Ingen ska behöva öppna lokaltidningen oförberedd flera månader senare och få sorgen uppriven, säger Eva Hellberg.

Tips på dödsruna:

  • Gå ihop flera stycken och utse den som uttrycker sig bäst att skriva runan.
  • Undvik långa titlar – det räcker med "Vår käre kollega …"
  • Skicka med ett fotografi – helst ett hyfsat nytaget, inget ungdomsfoto alltså. Gärna ett foto som avspeglar den aktiva människan.
  • Skriv om den avlidne, inte om dig själv. Samma sak gäller för övrigt tal på födelsedagar och bröllop.
  • Om du inte får minnestalet publicerat, skriv det ändå och läs det på begravningen och ge det till kollegans familj efteråt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Hon gör Tiktok om kontorsliv

För drygt en månad sedan la ut Tess Modig ut sin första Tiktok-film om ett möte på ”Kontoret”. Det blev succé, och nu kan vi följa det dysfunktionella livet med avdelningschef B-O, sociala medier-Melinda och tränings-Danne.
Sandra Lund Publicerad 7 november 2025, kl 06:03
Tess Modig tittar in i kameran. Hon har långt blont hår och en rosa blus. Bakgrunden är lugn.
Tess Modig har länge jobbat med medier. Nu har hon samlat år av erfarenheter på humorkontot "Kontoret" på Tiktok. Foto: Privat

Hon har länge jobbat med medier, var tidigare anställd på TV4. Så tv-format och sociala medier kan Tess Modig. 

Nu gör hon det i stället som egenföretagare, och håller också fortfarande i pass på SATS där hon tidigare haft fackliga uppdrag för Unionen.

Men det var för cirka en månad sedan som följarskaran ökade markant på Tiktok

Klippet var ett månadsmöte på random kontor med efterföljande aw. Spoiler: ingen lyssnar helt på någon annan.

Karaktärerna på kontoret

Tess Modig spelar själv, med hjälp av noga kurerade filter, alla karaktärer. 

Som avdelningschefen som köpt blommor till fel jubilar och sedan nickar till när hon som faktiskt har fyllt år tar upp sin bortglömda födelsedag, hon som alltid tar anteckningar och smattrar för högt och intensivt, sociala medier-experten som ständigt tuggar tuggummi, tycker AI kan göra allt i stället samtidigt som hon postar bilder på sig själv, träningskillen som helst vill prata personbästa och skaka sin proteinshake. 

Och så vidare. 

Tänk svensk The Office, men rappare.

 

 

Två karaktärer från Tess Modigs konto Kontoret. Till vänster B-O i glasögon, mustasch och rutig kavaj. Till höger Majken som ler ängsligt i en beige fleecetröja.
Avdelningschef B-O och den lite ängsliga Majken. Tess Modigs två favoritkaraktärer på Tiktok-kontot Kontoret. Privat

I kommentarerna vill många se att det blir just en tv-serie, och någon annan skriver ”svenska arbetsplatser, så glad jag lämnat landet”.

Jag har medvetet undvikit vilken bransch de jobbar i. Det kan vara bank eller varför inte Unionen. Däremot vill jag ha med de avdelningar som alla på kontor kan relatera till: HR, ekonomi, marknad.

Vill inte jobba med manus

Hon skriver inte manus, ”det skulle ta för lång tid och bli något annat”, utan tänker ut en idé som till exempel ett måndagsmöte, en firmaresa eller att HR kommer ”ner”. 

Tess Modig tar sedan på karaktärstypiska kläder, vänder på telefonens kamera och kör.

Jag tittar ju själv slaviskt på Tiktok. Och älskar att se kreatörer, inte influerare. Det finns så många unga duktiga kreatörer. När folk blev så engagerade i mina karaktärer, särskilt Majken, märkte jag att jag har något här.

”Politiker är ju på Tiktok”

Så hon fortsätter, så länge känslan av att det är roligt finns kvar.

Tänker du på Kina och Tiktok?

Det är en bred och svår fråga. Jag försöker att inte göra det, för jag vet inte hur jag kan påverka. Ska jag protestera genom att inte använda, när vi faktiskt har kul? Och vi har i stort sett alla våra politiker där. Så länge de är där kan väl jag?