Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Så skapar du en bra klubbwebb

Har du som förtroendevald svårt att nå ut till medlemmarna på din arbetsplats? Skapa en klubbwebb.
Lina Björk Publicerad 25 oktober 2017, kl 14:30

Det händer mycket på en arbetsplats. Och det händer mycket som klubben har ett finger med i lönerevisioner, förhandlingar, årsmöten och ergonomi. Men få vet om vilka de förtroendevalda är, vad de gör eller hur man får tag i dem. Lösningen kan vara en klubbwebb.

– En klubbwebb är ett fönster för att göra sig synlig. Och att vara synlig skapar både engagemang hos medlemmar och har ett rekryterande syfte för anställda som inte är medlemmar i ett fackförbund, säger Stefan Wying, regional ombudsman på Unionen.

En bra klubbwebb kan se ut på många olika sätt. Men några saker kan vara bra att tänka på:

  • En presentation av klubbstyrelsen. Berätta vem som gör vad och hur du lättast får tag på dem. Berätta vem som är ordförande, skyddsombud och arbetsmiljöombud och vad det innebär. Ha gärna bilder på personerna.
     
  • Nyheter - vad är på gång just nu? Kanske din arbetsplats håller på med en omorganisation eller lönerevision. Skriv då gärna vem som ansvarar för just det och vilken tidsplan som finns. Publicera bilder och filmer, ha en öppen kalender där inplanerade aktiviteter visas.
     
  • Anslagstavla med information från arbetsgivaren.
     
  • Länkar till Unionen
     
  • Ett klotterplank- kan vara ett diskussionsforum där frågor kan dryftas, stora som små. Ett enkelt sätt att få reda på vad medlemmarna tycker i olika frågor.
     
  • Ett dokumentbibliotek med årsberättelser och protokoll.

Att skapa en klubbwebb kräver inga tekniska kunskaper. Unionen har verktyg för att både tillverka och lansera sidan. I dagsläget har bara en registrerad klubbordförande behörighet att ansöka om att starta webben, men när det väl är gjort så sköter en webbyrå hela proceduren. Som klubbordförande får du en länk och en lathund att följa.

– Det är väldigt enkelt. När sidan sedan är på plats är det viktigt att administrera den så att allt jobb inte hamnar på en person. Försök att adjungera in personer som håller i något ansvarsområde så som ergonomi eller arbetsmiljö, säger Stefan Wying.

Vill du starta klubbwebb?

Gå in här

Fackligt

Risk att vara med i fel fackförbund

Det är viktigt att vara med i rätt fackförbund, i synnerhet om det finns kollektivavtal på din arbetsplats. Ändå är många Unionenmedlemmar felorganiserade.
Johanna Rovira Publicerad 3 april 2024, kl 06:00
Tecknad illustration av tre personer ovanpå en människoarm och en person stående under den.
Unionen tar även hand om dem som är felorganiserade, men hjälpen kan bli begränsad. Illustration: Bo Lundberg.

Drygt 12 000 av Unionens medlemmar borde egentligen vara med i ett annat fackförbund eftersom de jobbar på en arbetsplats som tillhör ett annat facks sfär.  Så länge allt är frid och fröjd spelar det kanske inte så stor roll om du är felorganiserad, som det heter, men den dag det smäller kan det få allvarliga konsekvenser, enligt Agnes Blom, verksamhetssamordnare på Unionens rådgivning.

– Vi uppmanar alltid felorganiserade medlemmar att ta kontakt med rätt fackförbund. Sedan tvingar vi aldrig någon att byta fack. Det är upp till medlemmen att avgöra, säger Agnes Blom.

Många av de felorganiserade är nog omedvetna om riskerna med att vara med i fel fack, gissar Agnes Blom. En del väljer troligen medvetet att stanna i förbundet efter att de börjat ett nytt jobb, för att deras ”rätta” förbund kanske har sämre, eller helt saknar, inkomstförsäkring. Andra blir kvar enbart för att de gillar förbundet eller ogillar förändring. 

Enda skälet till att faktiskt skjuta på byte av fackförbund är om du har en pågående tvist eller befarar att du snart kan behöva förhandlingshjälp. Fackförbunden har ofta en karenstid innan de ger nya medlemmar individuell hjälp. 

Begränsad hjälp till felorganiserade

Unionen hjälper visserligen alla sina medlemmar, oavsett om de är felorganiserade eller inte, men hjälpen blir begränsad, i synnerhet om det finns ett kollivavtal med ett annat förbund på arbetsplatsen, enligt Agnes Blom.

– Vi gör så klart så gott vi kan, men vi kan inte ge medlemmen full valuta för sitt medlemskap. En lönefordran kan vi exempelvis hjälpa till med, men handlar det om övertidsersättning som är reglerad i kollektivavtal tar det stopp. 

Det tar stopp vid alla tvister som handlar om brott mot kollektivavtal, till exempel fel sjuklön, utebliven semesterersättning eller orätt föräldralön.

– Det är oerhört frustrerande att möta medlemmar som hamnat i en svår situation och som vi inte kan hjälpa på grund av att de är felorganiserade. Vi vill hjälpa men är tyvärr bakbundna, säger Agnes Blom

Inte heller vid uppsägningar kan Unionens bistå den felorganiserade medlemmen fullt ut. 

– I normalfall kan vi på ett tidigt stadium ifrågasätta, i bästa fall förhindra eller mildra överilade beslut från arbetsgivarens sida. Men när det gäller felorganiserade kommer vi i regel in för sent, där kan vi bara bevaka att uppsägningen blir rätt hanterad, säger Agnes Blom. 

Ingen strejkersättning

Om förbundet skulle gå i strejk i samband med avtalsförhandlingar ligger man också pyrt till om man är felansluten eftersom man inte har rätt till konfliktersättning.

 – Vi har ingen möjlighet alls att hjälpa till vid arbetsmiljöfrågor, där måste man vända sig till det fackförbund som har kollektivavtal, säger Agnes Blom.

Ett sätt att gardera sig mot riskerna, om man nu av olika skäl vill fortsätta vara Unionenmedlem, är att vara dubbelansluten, alltså att vara med i två förbund samtidigt. Men Unionen har numer enbart dubbelanslutningsavtal med fyra andra förbund, så såvida man inte vill betala dubbla fackföreningsavgifter, är det få medlemmar förunnat att dra nytta av den möjligheten. 

 Dubbelslutningsavtal finns med följande förbund:

Svenska Journalistförbundet. Dubbelanslutningen avser enbart journalister som verkar inom Unionens avtalsområde och i huvudsak har journalistiska arbetsuppgifter. 

Vårdförbundet. Gäller enbart sjuksköterskor som arbetar inom apotek och inbyggd företagshälsovård 

Fackförbundet Scen & Film (tidigare Teaterförbundet) För att bli dubbelansluten krävs att arbetet är 50 procent inom vardera båda förbundens organisationsområden (eller återkommande inom båda förbundens områden). 

Fackförbundet ST Certifierade flygledare med privata arbetsgivare har möjlighet att ansöka om dubbelanslutning.