Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Prova på framtidens yrken

Oldfluencer, kulturflätare och robotpersonlighetsdesigner är tre yrken som väntas växa fram de närmaste åren. I mars går det att prova på dem under ett par dagar.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Naina Helén Jåma/TT
En robotpersonlighetsdesigner ser bland annat till att roboten får mänskliga egenskaper och uttrycker sig lämpligt. (På bilden roboten Furhat som används för fördomsfri rekrytering av företaget TNG.) Naina Helén Jåma/TT

Digitaliseringen och automatiseringen gör att en tredjedel av alla jobb som finns på den svenska arbetsmarknaden väntas försvinna inom en tioårsperiod. Men samtidigt växer nya yrken fram.

Trygghetsrådet (TRR) presenterade på tisdagen en rapport med tio av framtidens yrken. Den sista veckan i mars går det att under ett par dagar prova på fyra av dem – robotpersonlighetsdesigner, kulturflätare, oldfluencer eller vertikalodlare.

Läs mer: Här är morgondagens yrken

– Vi vill göra framtidens yrken mer verkliga. På de här områdena finns det företag som redan har ett kompetensbehov, säger TRR:s kommunikationschef Claes Åberg.

Robotpersonlighetsdesigner ser bland annat till att roboten får mänskliga egenskaper och uttrycker sig på ett lämpligt sätt. Kulturflätare analyserar nätverksorienterade företags styrkor och brister. Oldfluencers är äldre influerare som bland annat inspirerar till en mer aktiv och social livsstil och vertikalodlare skapar nya odlingssätt.

Praktiken varar i en till tre dagar och är tänkt att ge en inblick i vad de nya yrkena innebär.

– Flera företag har sagt att om en prao-elev passar bra hos dem kan det bli aktuellt att anställa dem. Många av bolagen söker folk, säger Claes Åberg.

Den som är intresserad av en praoplats kan lämna in en ansökan via TRR:s hemsida.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.