Det finns många elaka myter om hur folk som blir uppringda beter sig. Men det är inte så avancerat med försäljning som man kan tro, menar Rolf Hermansson och Fredrik Loiske som har arbetat sju respektive åtta år på callcenterföretaget Pec i Kristinehamn.
- Många tror att när man sitter så här så får man mycket skäll hela dagarna. Men man har mest trevliga samtal. På ett år kanske man har en eller två riktigt otrevliga personer, och de är oftast inte är nyktra, säger Rolf Hermansson.
Sedan finns det personer som säger "jag inte intresserad" och lägger på luren men dem kan man inte göra något åt.
- Det handlar om att vara lyhörd och saklig när man pratar med kunden, säger Fredrik Loiske.
För varje ny produkt får du utbildning och det finns alltid ett samtalsmanus att följa om du är osäker på att prata fritt. Det gäller bara att inte låta som om du läser innantill, menar de båda säljarna.
Vad händer med en duktig säljare som får en svacka?
- Det har man ibland, det kommer man aldrig ifrån och då är det säljledarens uppgift att coacha säljaren, säger Rolf Hermansson.
- Man kan lyssna på samtal där man var bra. Det kan räcka för att komma tillbaka ganska snabbt, säger Fredrik Loiske.
Rolf Hermansson berättar att han en gång satt en hel förmiddag utan att sälja någonting.
- Jag höll på att bli tokig, jag som hade sålt så mycket hela tiden. "Stäng av datorn", sa säljledaren till mig, "gå ut och gå runt området och kom tillbaka sedan". Jag gick ut. När jag kom tillbaka satte jag mig vid telefonen och sålde på första samtalet.
Båda är överens: Som säljare pratar man med många trevliga människor och man övar upp en argumentationsförmåga som är mycket bra att ha även på fritiden.