Efter fem dagars strejk slöt Unionen till slut ett nytt avtal med TUIfly. Konflikten, som huvudsakligen handlat om personalens arbetstider och möjlighet till återhämtning, var över.
Kabinklubben på företaget är stolt över slutresultatet och tycker med facit i hand att det var värt att gå ut i konflikt, trots att man inte nådde ända fram. Unionen krävde att den schemalagda arbetstiden skulle begränsas till 42 timmar, i avtalet blev det 47,5 timmar per sju dagar.
- Vi känner oss mycket nöjda med uppgörelsen och vi har fått väldigt positiv respons från våra medlemmar. Vi har dessutom fått en generös övertidsersättning över 47,5 timmar, vilket sammantaget kommer att ge en jämnare schemaläggning, säger Mats Bäverstam, ordförande för Unionenklubben.
- Vi stod på oss, det var därför att det tog längre tid innan vi nådde fram och vi tycker att det lönade sig i det avtal vi fick till. Vi nådde inte ända fram men det här är något vi kan gå tillbaka till medlemmarna med och vara stolta över att ha uppnått.
Förutom arbetstidsbegränsningen innebär det nya avtalet på TUIfly att antalet "turnaroundflygningar" det vill säga flygningar fram och tillbaka till samma destination begränsas till maximalt fyra, därefter måste personalen ha två tjänstefria dagar. Kabinpersonalen på TUIfly får också kompensation när man blir utkallad att vara "standby" under sommarmånaderna.
- Jag tror att det här kommer ge bättre möjligheter till återhämtning. Det blir en jämnare fördelning av arbetspassen, säger Mats Bäverstam.
Hur påverkar strejken er relation med arbetsgivaren?
- De sista dygnen, när det bara var vi och företaget som förhandlade, uppstod en god dialog som jag hoppas att vi kan bygga vidare på. Det känns som att vi kommer att kunna vända blad och gå vidare, vilket inte var känslan i början av veckan, säger Mats Bäverstam.
- Nu ska vi smälta det här och försöka få till arbetsro och en bra stämning på företaget. Sen återkommer vi med nya tag inför nästa avtalsrörelse. Detta är en början till ett gemensamt avtal.
Även på Primera Air är medlemmarna lättade efter att det nya avtalet skrivits under.
- Vi är supernöjda över att vi har våra jobb kvar och att vi fick till en planeringsbegräsning till 47,5 timmar. Att vi kom överens helt enkelt, säger Malin Axelsson, ordförande för Unionenklubben på Primera Air.
- Det klart att jag hade önskat mig 42 timmar, men det fanns inte på kartan. Man måste fråga sig vad det är det är man att välja på: Är det att ha kvar sitt jobb eller är det att inte riktigt få det man önskade sig i julklapp så kanske man måste reducera önskelistan lite och rätta mun efter matsäcken.
Var det värt att strejka med tanke på utfallet?
- Jag måste faktiskt säga ja på den frågan eftersom vi nådde fram till det vi ville ha. Sen hade jag förstås önskat att det inte hade behövt gå så långt som till konflikt, men nu blev det inte så. Vi tog fajten och i backspegeln känns det som att det var det steget som vi var vi tvungna att ta.
Malin Axelsson tror att det nya avtalet kommer det att leda till bättre återhämtning för hennes medlemmar på flygbolaget.
- Vi är ett litet företag med få anställda. Efter att ha räknat på det här är vi ganska övertygade om att den nya planeringsbegränsningen kommer att lösa problemet med vår ojämna schemaläggning.