Sedan Saab Automobiles förra ägare General Motors, GM, sagt nej till att de två kinesiska företagen Youngman och Pang Da får köpa och äga Saab till 100 procent arbetar nu Saabledningen, med ägaren och vd:n Victor Muller i spetsen, febrilt för att försöka hitta en lösning som kan rädda Saab. Men det sker, liksom flera gånger tidigare, i en hård kamp mot klockan och hittills har GM vägrat ge med sig. Rekonstruktören är på väg att ge upp försöket med att rekonstruera Saab. Eftersom de utlovade lönepengarna från Kina ännu inte kommit har nu också flera av Saabfacken skickat betalningsuppmaningar till Saab, vilket är ett första steg mot en konkursansökan.
- Det är en bisarr situation som vi har sett utspelats den sista tiden där det enligt min bedömning pågår en maktkamp mellan GM, Victor Muller och de kinesiska spelarna, alltså Youngman och Pang Da, om kontrollen över Saab. Det är oerhört tragiskt för alla Saabanställda som på något sätt aldrig kommer vidare i den här processen, säger Matts Carlsson.
Kommer Saab att överleva det här?
- Om vi går tillbaka två år i tiden, när GM hade bestämt sig för att avyttra Saab så sa många att det finns inga större värden i Saab. Men med tanke på vad som nu händer kan man ju kort konstatera att det är många som tycker att Saab är intressant. För kineserna definitivt eftersom de vill kunna gena både teknologiskt och affärsmässigt, för GM därför att man inte vill släppa den här kompetensen och för Victor Muller som väl mest gör en affärsmässig bedömning av situationen. Och det intressantaste är ju om man kan hitta en lösning där de tre parterna är överens. Men fungerar inte det kommer ändå Saab att finnas kvar i någon mening.
Hur menar du då?
- Jo även om varumärket Saab skulle försvinna kan ändå teknikorganisationen leva kvar under ett annat varumärke, vilket också produktionen kan göra, även om det kanske är mindre troligt. Distributionskedjan kan köpas av GM. Så det finns många olika delar i detta som kan överleva under andra varumärken.
- Men kineserna ser att det finns väldigt stora värden i att Saab överlever. Och Victor Muller, som ju riskerar att komma ur detta antingen med ingenting eller med någon form av ersättning för det arbete han har gjort, har också ett intresse av att företaget överlever. Liksom GM som redan har en fnurra på tråden i relationerna med de kinesiska myndigheterna och nog inte vill förvärra den relationen. Och eftersom alla tre aktörerna i den här maktkampen har ett intresse av att hitta en lösning för Saab så borde det indikera att man borde kunna hitta en lösning till slut.
Vad ligger bakom GM:s agerande?
- Jag tror det finns två huvudskäl till det. Det ena är att man vill positionera sig i Kina, som just nu är GM:s näst största marknad, och där man ser att det finns en stor potential. Det andra är att man är rädd att om kineserna får totalkontroll över Saab så kommer de, om inte de närmaste åren, så ändå förr eller senare att bli giftiga konkurrenter till GM.
När vet vi hur det går för Saab?
- Det är väldigt svårt att bedöma. För man har ju sagt gång efter gång efter gång att nu är det sista veckan. Men om jag ska gissa något så har vi väl en lösning här inom de närmaste en, två eller tre veckorna.