- De två miljarderna räcker inte särskilt långt när man ska köpa in delar till produktionen, betala lönerna, och kanske ändå också betala fordringsägarna till en viss del. Om man ska klara sig i ett längre perspektiv behöver man tillräckligt med kapital för att kunna rida ut något år av negativa kassaflöden och enligt min uppfattning handlar det då om över tio miljarder i ett idealfall och kanske till och med mer än så, säger Martin Sköld, som är fordonsindustriforskare på Handelshögskolan i Stockholm.
- Annars är risken stor att man snart hamnar i precis samma sits som nu. Att pengarna kanske räcker i några månader, för att starta om. Men att man sedan, när man ändå inte hunnit sälja några bilar, behöver påfyllning i kassan igen.
Men kan inte kinesernas investering göra att också andra vågar investera?
- Jo, det är ju ett tänkbart scenario. Men andra har ju många gånger tidigare under resans gång haft möjlighet att stoppa in pengar men ändå inte gjort det. Så jag menar att i praktiken är inte läget så annorlunda än det varit tidigare.