Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

TCO:s kampanj anmäld

Konsumentverket har fått in två anmälningar mot kampanjen Facketförändras.nu som lanserades av TCO för fem år sedan. Lanseringen av kollektivavtalet och inkomstförsäkringen strider mot marknadsföringslagen hävdar man.
- Vi har full täckning för det vi skriver i kampanjen, säger Lena Ivö, kommunikationschef på TCO.
Lina Jonsson Publicerad 2 september 2011, kl 13:32

Facketförändras.nu är TCO-förbundens satsning för att locka unga medlemmar till facket och få dem att förstå värdet av att ha kollektivavtal. För att lansera detta har TCO bland annat haft en kampanj, med namnet "Har du 80 000 kronor du inte vet om?"
Formuleringen är nu anmäld, då siffran är diskuterbar.

- Vi har räknat och verifierat siffran på flera sätt. Tjänar man mellan 25 000 och 31 000 kronor är kollektivavtalet värt 80 000 kronor. LO räknar på precis samma sätt i sin kampanj. Anmälan var väldigt oväntad eftersom vi varit så noga med siffrorna, säger Lena Ivö.
Den andra formuleringen som Konsumentombudsmannen vänder sig mot är "Gratis försäkring kan ge dig 10 000-tals kronor". En rubrik som användes på en artikel som inte länge finns kvar på hemsidan.

- Det var just ordet gratis som var en olycklig formulering. Artikeln låg på vår hemsida mellan mars och maj, men är nu borttagen.

Senast den 9 oktober ska TCO ha svarat Konsumentverket. En principiell fråga är dock om centralorganisationen lyder under marknadsföringslagen.
- Det är lite oklart. Till dess vi vet har vi ingen anledning att ändra kampanjen om kollektivavtalet.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.