Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Text Bild ROGER TURESSON/SCANPIX
Hon har blivit ett begrepp inom området hyfs, stil och etikett. Hennes råd i Dagens Nyheter och på webben följs av hundratusentals varje vecka. Hon är adlig och anses av vissa konservativ, men av andra alltför liberal och förlåtande i sina värderingar. Hon är tydlig och konsekvent och utgår från att vi ska visa hänsyn till varandra. En moral som tycks gå hem bland både gamla och unga.
Hur ska vi klä oss på jobbet?
- Du är främst en företrädare för företaget eller organisationen. Klä dig därför så att du passar in i företagets stil och värderingar när du möter andra människor på jobbet.
- Det betyder till exempel inte urringat för kvinnor. Det är alltid fel! Likaså minikjolar och små shorts.
För männen gäller att undvika ärmlösa tröjor, linnen. Män ska inte heller vara barfota i sandaler eller skor på jobbet. Använd strumpor!
Det här är grundregler, förklarar hon. Sedan finns det undantag för dem som inte träffar andra människor på jobbet, de som kanske arbetar på ett lager eller liknande. Eller har yrken där arbetsklädseln måste vara av ett annat slag.
Rent allmänt är det chefen som sätter stilen, poängterar hon. Om chefen bär kostym kommer man inte själv i trasiga jeans och linne. Utan man anpassar sig till den stil som råder på arbetsplatsen.
Vad ska man undvika?
- För kvinnor gäller att inte ha för stor make-up. En diskret går bra i de flesta sammanhang. Och både män och kvinnor ska tänka på att inte använda väldigt mycket parfym alternativt rakvatten. Det gäller att ta hänsyn till omgivningen. Det är många som ska samsas om luften och vissa är även allergiska.
Att komma för sent till arbetet eller att inte passa mötestider är ett vanligt problem i arbetslivet. Hur ser du på det fenomentet?
- Chefen är även här en förebild och sätter nivån. Det är inte okej att komma försent utan rimliga skäl. Men om det ändå händer ska man som chef aldrig peka ut någon inför de andra. Antingen tar man som chef ett enskilt samtal och säger att det inte är acceptabelt att komma försent eller så tar man ett allmänt arbetsplatsmöte om problemet, men utan att peka ut någon.
- Det verkar vara vanligare med det sistnämnda, att man pratar mer om det i allmänhet, eftersom många chefer är konflikträdda, enligt min erfarenhet.
När det gäller den överenskomna arbetstiden ska den hållas. Och det gör den ju inte om man kommer för sent eller går för tidigt, säger hon.
Om det är så att chefen själv kommer för sent, vad gör medarbetarna då?
- Det är svårt. Det går inte att tillrättavisa sin chef inför de övriga. Det är också mycket tveksamt att ta upp det i ett enskilt samtal. Utan det är chefen som får bestämma och sätta nivån.
Hur är det med sociala medier, ska chefen vara kompis med personalen på Facebook?
- Jag tycker inte det. Men jag är inte heller någon anhängare av Facebook. Jag har svårt att se fördelen av att berätta privata saker om mig själv på Facebook, och svårt att se varför chefer ska informeras eller informera på det sättet.
Hur bör vi hantera e-post på jobbet?
- För det första tycker jag inte att man ska hålla på med privat e-post på arbetsplatsen. Förutom att det tar tid från arbetet kan bilder och filmer tynga ner datorer och servrar.
- Skilj på privat och arbete även när det gäller e-post. Skaffa en privat e-postadress för privata ärenden och sköt dessa utanför arbetsplatsen. Tänk också på att e-post är ungefär som ett vykort. Det kan vara lätt att titta på e-post för den som vill komma åt den.
Vilka är dina bästa råd vid representation när man träffar kunder och anställda på krogen?
- Att vara väl förberedd! Man ska besvära sig med att gå dit i förväg eller ta kontakt med hovmästaren och komma överens om vad som ska ätas och drickas om det är ett sällskap med fler än sex personer. Är det tio personer som ska beställa olika rätter samtidigt blir det sällan bra, man får inte in maten samtidigt och det är otrivsamt.
Hon förklarar att det gäller att ha en bra struktur. Att du själv är på plats i god tid så att ingen gäst behöver stå och vänta på dig, även om någon är tidigt ute.
- När det gäller placeringen sätter du huvudgästen nära dig själv. Är det till exempel två kvinnor och åtta män sätter du kvinnorna nära dig själv också, om du är man.
- När placeringen och välkomnadet är avklarat kan du försöka leda in samtalet på varför ni träffas. Var inte rädd för att vara affärsmässig. Det är ju poängen med att ni träffas.
- Tänk också gärna på att vara förberedd med några olika samtalsämnen om det skulle bli tyst runt bordet. Då är det din uppgift som värd att få igång konversationen.
Vad gäller för mobiltelefoner under måltider och möten?
- Ha dem avstängda eller åtminstone i tyst läge. Om det är något väldigt viktigt samtal som väntas så säg det. Men att som värd sitta och ta emot mobilsamtal samtidigt som man har bjudit in till ett möte eller har gäster på en middag är inte bra. Och sms:a i sällskap gör man inte i affärssammanhang!
Hur gör man med hälsningar på e-posten, när det till exempel önskas trevlig helg och liknande?
- Det är alltid bra att svara snabbt och det kan räcka med "okej" eller "tack, återkommer" eller som svar på önskan om trevlig helg exempelvis "tack och detsamma". Att inte få svar på sin e-post är trist, speciellt om den är personligt adresserad. Plus att svaret är en bekräftelse på att mejlet nått fram. Jag vet att många har problem med att de får väldigt mycket mejl. Men jag är ändå av den åsikten att ett mejl ska besvaras, om det är ett meddelande tydligt riktat till mig.
Magdalena Ribbing är Sveriges kanske mest kända auktoritet i stil- och etikettfrågor, en flitigt anlitad föreläsare och förekommer ofta i radio och tv.
Hon har tidigare varit politisk reporter på Dagens Nyheter och skriver numera om hyfs och stil i tidningen och bloggar på www.dn.se/etikett där hon har besvarat läsarfrågor i ämnet under mer än ett decennium.
Hon är författare till mer än tjugo böcker, där de flesta handlar om etikett. Hon har också skrivit en bok om släktingen Adolph Ludvig Ribbing, som deltog i mordet på Gustaf III år 1792.
Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.
Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.
Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll.
Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.
Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.
Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.
Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.