Det är ett år sedan som Geely presenterades som Volvo PV:s nya ägare. Då fanns en oro för hur de anställdas inflytande skulle tas tillvara.
- Min oro har minskat sedan Geely tog över. Den nya ägaren och grundaren Li Shufu tog tidigt kontakt med oss svenska fack och har haft en väldigt bra dialog sedan dess. Han ser oss som en tillgång. Jag känner att vi har ett visst inflytande, säger Sören Carlsson.
Han uppmanar nu facken på Saab i Trollhättan att snabbt reda ut hur Hawtais inflytande över den svenska verksamheten kommer att se ut, och att ta initiativ till samtal med nya delägaren.
- Det är jätteviktigt att få till en dialog, presentera sig och berätta hur man i Sverige tänker kring företaget.
Sören Carlsson menar att det är viktigt att försäkra sig om att Trollhättan också i fortsättningen ska vara Saabs huvudort och att det är där de strategiska besluten kommer att fattas.
Liksom för Volvo tror han att en kanal till Kina gynnar Saab.
Volvo PV har, till skillnad från Saab, klarat sig relativt helskinnat ur krisen. Nu är efterfrågan stor och bilfabriken går på högvarv.
- Vi hade en bra organisation, vi har ett helt företag. När vi nu behöver vrida upp har vi alla på plats. Det är bara mängden som saknas. Det är som i fotboll. Om du ska ut och köra en 11-mannamatch och bara har sju spelare är det inte så lätt. Vi har alla delar - målvakt, backlinje, mittfält och forwards. Vi behöver bara mer folk så att vi kan anfalla än hårdare, för nu finns marknaden där. Det är det jag känner lite med Saab, att de inte har alla delar på plats. De är oerhört beroende av samarbetsavtal.
Och Volvo är beroende av Saab.
- Inte bara för sysselsättning som också är oerhört viktigt, det är så mycket runtomkring - infrastruktur och forskningsprojekt bland annat. Så visst behöver vi Saab. Sverige behöver Saab. Det har större betydelse än man kan tro.
Trots sju sorger och åtta bedrövelser för Saab tror Sören Carlsson att fabriken kan komma på fötter igen.
- Jag är avundsjuk på dem på ett område - de är så fruktansvärt positiva hela tiden. Det är en sak som Trollhättan och Saab framför allt har lyckats med, de behåller kraften och orken. För det har varit många smällar. Mycket negativt på vägen, och ändå håller de ihop. Det finns någonting där som gör att de kan komma tillbaka.