- Det är ett jätteskönt besked och en oerhört viktig signal på att vi ska kunna komma igång med produktionen igen, säger Anette Hellgren, Unionenklubbens ordförande på Saab Automobile.
Enligt uppgifter i media räknar man nu med att fabriken i Trollhättan ska öppna inom en vecka. Några uppgifter om hur stor del av tillverkningen som framöver ska ske i Sverige respektive Kina finns inte. Men Anette Hellgren ser med tillförsikt på framtiden för Saab i Trollhättan.
- Det deklarerade våra nya ägare redan för ett år sedan att det är viktigt att vi finns kvar i Sverige. Det känner jag som helt klart.
Victor Muller, Saabs ordförande tillika vd i Spyker, säger i ett pressmeddelande att uppgörelsen "gör det möjligt för Saab Automobile att fortsätta arbeta med affärsplanen samtidigt som den ger möjlighet att kliva in på den kinesiska marknaden och etablera ett tekniskt partnerskap med en stark kinesisk tillverkare".
Om affären godkänns av alla instanser, däribland Europeiska investeringsbanken och Riksgälden, kommer svensk bilindustri, liksom många andra branscher i många delar av världen, att ta ytterligare ett kliv österut.
- Jag skulle kunna tro att det är så. Jag hoppas att vi skapar en industripolitik som gör det intressant att stanna i Sverige. Här borde vi nog vakna upp, säger Anette Hellgren.
Bland Saab-fansen på Facebook finns både tvivlare och de som gläds åt beskedet.
"Saab kommer att överleva, nu är jag säkrare än tidigare" skriver en person. En annan hoppas att överenskommelsen inte innebär att Saab gör avkall på design och kvalitet medan en tredje är rädd att Saab förlorar sin europeiska identitet.