Det är debattören och företagaren Carlos Rojas som grundade kampanjen "Klart jag ska vara hemma" för ett år sedan. Tanken var att få papporna att stanna hemma längre med barnen och ta ut mer av föräldraledigheten. I dag tar männen endast ut en femtedel av föräldradagarna. Nu hoppas man att kampanjen ska leda till ett mer jämställt föräldrauttag.
- Förra året visade en undersökning från TCO att det är 51 år kvar tills män och kvinnor tar ut lika många föräldradagar, om det fortsätter i samma takt som nu. Först i vår kommer årets "pappaindex", det återstår att se om antalet år till ett jämlikt föräldradagsuttag har minskat. Vi tror och hoppas på det, säger Sanna Verner-Carlsson, kampanjsamordnare.
Årets kampanj går ut på att varje dag under april låta 31 personer med olika åldrar och bakgrund göra blogginlägg i ämnet. Först ut är dokumentärfilmaren Zanyar Adami, artisten Pablo Cepeda och politiska tjänstemannen Ander Wallner.
- I fjol fick kampanjen stor respons och New York Times gjorde till exempel ett reportage om pappaledighet i Sverige, berättar Sanna Verner-Carlsson.
Nu i år ska kampanjen också fokusera på att starta en diskussion om föräldraledigheten tidigt under föräldraskapet. Kanske redan innan mamman blir gravid eller under inledningen av graviditeten. Chansen att papporna ska hinna tänka över och planera sitt föräldraskap ökar om det görs tidigt menar kampanjens initiativtagare.
Sanna Verner-Carlsson menar att även företagen kan bidra mycket till att papporna stannar hemma om de redan från början visar att de är positiva till föräldraledighet.
- En studie från i somras visade att nästan var 15:e arbetsgivare är negativt inställd till att anställa småbarnsföräldrar. Men vi är helt övertygade att om företag visar för sina anställda att de uppmuntrar föräldraskap och föräldraledighet kommer det att få positiva effekter. I gengäld kommer de att få tillbaka gladare och mer lojal personal.
Samtidigt upplever Sanna Verner-Carlsson att många föräldrar fortfarande är oroliga över vad föräldraskapet ska innebära för ens jobb. Man kan bland annat vara osäker på hur arbetsgivaren kommer att reagera, om man får behålla sin tjänst, hur länge man får vara borta och om man får gå ner i arbetstid när man kommer tillbaka.
- Vi tror att mycket av oron bygger på okunskap. Konsekvensen kanske blir att man inte är lika koncentrerad på jobbet, känner sig stressad eller att man funderar på att byta jobb. Att som företag redan från början visa att man är positivt inställd till föräldraskapet minskar givetvis den här oron. En enkel grej är att även fråga blivande pappor hur länge de tänkt vara föräldralediga, och inte om de har tänkt vara det.