Det var efter en sammanslagning av BLT:s och konkurrenten Sydöstrans sportredaktioner som BLT:s redaktionsledning ansåg att man behövde införa Hälsaprofilen.
De problem som sammanslagningen medförde gjorde att anställda inte hälsade på varandra, vilket enligt TT skapade stor irritation.
Enligt Hälsaprofilen ska man nu exempelvis säga hej till de kollegor man möter för första gången på morgonen. Däremot räcker det med en nick eller ett leende om man träffar samma personer senare under dagen.
- Visst tyckte en del att det var tramsigt till att börja med, men det har gett effekt. Nu hälsar folk nästan överdrivet artigt på varandra, men det är med glimten i ögat, säger Pernilla Berghé, administrativ redaktör på tidningen, till TT.
Susanne Fredriksson, som jobbat som organisationsexpert i tjugo år, tycker att åtgärder som att införa en Hälsaprofil kan behövas på fler arbetsplatser.
När hon kommit till företag med hög sjukfrånvaro och bristande effektivitet har hon ibland fått lära anställda att börja hälsa på varandra på morgnarna.
- Att man inte hälsar leder till ett osynliggörande klimat, där man inte heller är lyhörd för eller intresserad av hur ens kollegor mår, som att någon exempelvis är ledsen eller deprimerad, säger Susanne Fredriksson till Kollega.
- Sen handlar det ju sällan bara om att man inte säger hej till varandra. Det är ofta ett tecken på större relationsproblem, som att man kanske har en dålig chef. Man kanske har ett klimat där det brister både vad gäller samarbete och gemenskap och där det inte är särskilt roligt i övrigt heller, vilket kan leda till att man jobbar sämre och stannar hemma en gång extra också.
Är det vanligt med arbetsplatser där man inte hälsar på varandra?
- Jag har ju inga vetenskapliga stöd för det, men efter mina många år som organisationskonsult kan jag ändå säga att det inte är ovanligt. Jag har varit på många arbetsplatser, både inom det privata och offentliga, där jag fått lära folk att börja hälsa på varandra eller i vart fall tagit upp det så att man ser det som ett problem och börjat diskutera det. Men det som förvånar mig mest är att så många tycks känna igen sig när jag berättar om det här vid mina föreläsningar.
- Och jag tycker det är viktigt, att man värnar om sådana här små självklarheter, så man ger energi och värme till varandra, trots den stress som många upplever på jobbet i dag.